تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

چند روز قبل از آتش‌سوزی کنگان در اداره این بندر چه گذشت؟

  • کد خبر : 1202
  • 05 مرداد 1396 - 10:13
چند روز قبل از آتش‌سوزی کنگان در اداره این بندر چه گذشت؟
در حالی که در حادثه آتش‌سوزی بندر کنگان مدیر اداره بندر به دلیل اهمال شماتت می‌شود اما برخی از اهالی بندری این شهر نظر دیگری دارند. آنها از ابعاد و جزییات تازه‌ای می‌گویند.

به گزارش امواج نیوز، در حالی که در حادثه آتش‌سوزی بندر کنگان مدیر اداره بندر به دلیل اهمال شماتت می‌شود اما برخی از اهالی بندری این شهر نظر دیگری دارند. آنها از ابعاد و جزییات تازه‌ای می‌گویند که شاید فهم ما از این حادثه را کمی تغییر دهد.
در این حادثه مهم‌ترین عامل سرایت آتش از یک شناور به دیگرشناورها، پهلوی‌گیری فشرده شناورها بود که سبب شد تا آتش به سرعت به شناورهای مجاور سرایت کند و چنین فاجعه‌ای خلق شود. نکته اینجاست که تقریبا همه می‌دانند پهلوگیری فشرده شناورها می‌تواند بسیار خطرناک باشد. آیا چنین نکته مهمی از چشم مدیران دور مانده است؟ «آقا ما اسکله‌مون کوچیکه، تازه مشکل تخلیه و بارگیری داریم. ماشین خیلی کم داریم. ولمون کردن به امان خدا. اینجا یکی هست که مسئول تخلیه و بارگیریه ولی خیلی کُنده.»
اما نکته اینجاست که ظاهرا چند روز قبل از این آتش‌سوزی مدیر اداره بندر نسبت به فاجعه هشدار داده بود. چیزی که در گزارش‌ها و رسانه‌ها مورد توجه قرار نگرفته است. یکی از فعالان این بندر که ترجیح داد نامش گفته نشود تاکید می‌کند:«فکر کنم چند روز قبلش بود که ما به یک جلسه رفتیم و آقای محمودی نسبت به ترافیک لنج و فشردگی آنها هشدار داد».
او می‌گوید:«مسئول تخلیه و بارگیری در این جلسه گفت که چون در بندر انبار نداریم نمی‌توانیم به سرعت بارها را منتقل کنیم»
اما این فعال حوزه دریای این جواب را منطقی نمی‌داند: «درست که ما انبار نداریم، اما می‌توانند ماشین اضافه کنند. مثل بقیه جاها. مثل بندر دیر مثلا. در بندر دیر ماشین‌ها در روز ممکن است تنها یک یا دو سرویس داشته باشند اما تعدادشان زیاد است و برای همین بار تا این حد معطل نمی‌ماند».
یکی دیگر از کنگانی‌ها حرف دیگری هم می‌زند که تامل‌برانگیز است: «حدود یک هفته قبل از این آتش سوزی، اینجا مانور اطفاء حریق انجام شد! حالا چطور است که بندری که درست یک هفته قبل مانور برگزار کرده نمی‌تواند در اطفاء موفق باشد»
او می‌گوید: «الان همه کاسه‌کوزه‌ها را سر رئیس اداره بندر می‌شکنند. اما همه‌ چیز تقصیر مدیر نیست. مدیر جلسه گذاشته بود و همه اینها را گفت. عکس‌های این جلسه هم هست».
در حال حاضر به گفته اهالی بندر، کار تخلیه و بارگیری لنج‌ها توسط کارگران ایرانی و افغانی انجام می‌شود. یکی دیگر از بندری‌ها در همین باره می‌گوید: «الان هر کشتی به وسیله ۱۰ تا ۱۵ نفر تخلیه می‌شود که اصلا جوابگو نیست. حتی حاضر نبودند دو شیفت کار کنند. البته بعد از آتش‌سوزی راضی شدند که دو شیفت کار کنند تا بارها کمتر معطل شود. ولی چه فایده».
این‌حرف‌ها را یکی از فعالان بندری در کنگان می‌گوید. او اعتقاد دارد که اگر تخلیه وبارگیری لنج‌ها در این بندر کمی سریع‌تر انجام شود چنین اتفاقی خیلی کم خواهد شد.
ظاهرا کمبود ماشین حمل نیز یکی دیگر از مشکلات است: «ما کمترین ماشین حمل‌ونقل بار را در استان داریم. فکر کنم کلا ۲۸ ماشین وجود دارد در صورتی که مثلا در بندر دیر حداقل ۶۰ ماشین کار می‌کنند».
یکی از کسانی که شاهد آتش‌سوزی بوده است هم با ناراحتی می‌گوید: «الان اینقدر از فساد چندهزار میلیاردی و اینا گفته شده که کسی حواسش ۷ میلیارد تومان نیست. ولی این سرمایه مردم بود که سوخت. پول کمی نیست».
اما واقعا در حالی که به همه هشدار داده شده بود، پس چرا چنین چیزی رعایت نشده است؟ «والا چه عرض کنم! همه چیز گفتنی نیست. یک حساب‌وکتاب‌هایی هم هست. خلاصه کسی کاری به ما که لنج داریم یا بار ندارد»
او اما عوامل دیگری را هم دخیل می‌داند «البته خود مردم هم مقصر هستند. یک کپسول آتش‌نشانی ندارند. یک کپسول آتش‌نشانی که اینقدر ساده است».
واقعیت این است که این چیز تازه‌ای نیست که فرهنگ‌سازی در بسیاری از نقاط ساحلی کشور صورت نگرفته است و همه‌چیز با باورها و امکانات سنتی پیش می‌رود. اما اداره بندر لنج‌ها را بازرسی می‌کند پس چطور یک لنج بدون حتی یک کپسول آتش‌نشانی مجوز می‌گیرد؟
«آقا اینا همه‌ش کنار هم پهلو می‌گیرند. بعد هم وقتی قرار باشد بازرس بیاید یک کپسول آتش‌نشانی جور می‌کنند. لنج اولی می‌گوید کپسول آتش‌نشانی دارم و این هم کپسول. بعد که بازرس می‌رود کپسول را می‌دهد به لنج بغلی و او هم وقتی بازرس می‌آید کپسول دارد و همینطور همه بازرسی می‌شوند. بله! از این کارها می‌کنند».
پس از حادثه و بلافاصله جلسه شورای تامین استان بوشهر تشکیل و فرماندار کنگان خواستار عزل مدیر اداره بندر این شهر شد. شنیده‌ها حاکی از این است که گرچه هنوز حکمی به طور رسمی ابلاغ نشده اما این برکناری قطعی است. با این حال مقصر شناختن یک نفر و برکناری کافی نیست. چنین حوادثی ابعاد گسترده‌تری دارد که برای پیشگیری از تکرار باید مورد بررسی همه‌جانبه قرار بگیرد.
قطعا مدیر اداره بندر کنگان مقصر است. او باید جدی‌تر درباره برخی موارد که پیش‌بینی کرده بود عمل می‌کرد. با این حال ماجرا لایه‌های دیگری هم دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=1202

نوشته های مشابه

02اردیبهشت
اینجا مرغ همسایه غاز هست
پتروشیمی ها برای بوشهر ندار، برای پایتخت دارا !

اینجا مرغ همسایه غاز هست

02اردیبهشت
ماجراجویی عجیب همسر سابق مهدی قایدی!

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.