تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024

کنار کشیدن پارس جنوبی از طرح ملی کارورزی!

  • کد خبر : 1701
  • 16 شهریور 1396 - 12:34
کنار کشیدن پارس جنوبی از طرح ملی کارورزی!
همواره واحدهای مستقر در منطقه ویژه پارس از کمبود نیروی کار باتجربه دانشگاهی در استان بوشهر گلایه مندند، ولی مشارکت نکردن در این طرح جای تامل دارد، زیرا هزینه طرح و بیمه مسئولیت مدنی این طرح توسط دولت پرداخت می شود و مسئولیتی متوجه واحدهای پذیرنده نیست.

به گزارش امواج نیوز؛ یکی از مشکلات جدی فارغ التحصیلان دانشگاهی برای حضور در بازار کار، در کنار تراکم بیش از حد روی برخی رشته هایی که بازار آن اشباع شده، نداشتن سابقه قبلی و ناتوانی در پیاده کردن آموزش های تئوری می باشد.

در همین راستا، دولت طرحی را کلید زد که مشوق هایی جهت کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی پیش بینی کرده است.

اما پتروشیمی و صنایع پارس جنوبی که انتظار می رود یکی از پایه های این طرح ملی باشند، خود را کنار کشیده و مشارکنی در این خصوص ندارند!

روابط عمومی اداره کار، تعاون و رفاه استان در مطلبی که در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کرده آورده است: نداشتن تجربه عملی، ناآگاهی از فضای بنگاه ها و واحدهای صنعتی و نا آشنایی با اخلاق حرفه ای و غیره از جمله موانع مهم دستیابی فارغ التحصیلان دانشگاهی به شغل شناسایی شده، به همین دلیل دولت برای فراهم کردن زمینه لازم برای ورود فارغ التحصیلان دانشگاهی به محیط های کار و کسب و مهارت عملی در فرآیند تولید، طرح کارورزی فارغ التحصیلان را به مرحله اجرا در آورده است.

براساس دستورالعمل تدوین شده برای دستگاههای اجرایی، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای و دستگاه ناظر (اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی) وظایف و مسئولیت هایی مشخص شده است.

روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در ادامه این مطلب افزود: این اداره کل پس از ابلاغ این دستورالعمل، اطلاع رسانی گسترده ای را از طریق صدا و سیمای مرکز بوشهر، هفته نامه های محلی، پایگاه های مجازی و مکاتبه با دستگاههای استانی به عمل آورده و علاوه بر آن موضوع در ۲ جلسه کارگروه تخصصی استان و نشست های مدیریتی کارگروه با حضور دستگاه های اجرایی عضو، بخش های خصوصی و نماینده مناطق ویژه اقتصادی انرژی پارس و بوشهر، پیش بینی های لازم برای مشارکت واحدها و بنگاه های اقتصادی بویژه شرکت های پتروشیمی و مجتمع های گازی پارس جنوبی صورت گرفته است.

ثبت نام ۱۷۰ پذیرنده فارغ التحصیلان در بوشهر

بر اساس ثبت نام صورت گرفته در سامانه کارورزی، تاکنون ۱۷۰ واحد پذیرنده ثبت نام کرده اند و سه هزارو ۳۰۴ فارغ التحصیل استان نیز متقاضی طی دوره کارورزی شده اند.

براساس اعلام روابط عمومی کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان، با وجود پیگیری های صورت گرفته و مکاتبات انجام شده، واحدهای مستقر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در اجرای طرح ملی کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی مشارکت نکرده و انتظارها و پیش بینی ها را محقق نکرده اند.

این در حالیست که همواره واحدهای مستقر در منطقه ویژه پارس از کمبود نیروی کار با تجربه دانشگاهی در استان بوشهر گلایه مندند، ولی مشارکت نکردن در این طرح جای تامل دارد، زیرا هزینه طرح و بیمه مسئولیت مدنی این طرح توسط دولت پرداخت می شود و مسئولیتی متوجه واحدهای پذیرنده نیست.

از این رو انتظار می رود همه واحدهای اقتصادی فعال در استان بوشهر بویژه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در این طرح ملی با نگاه ملی و در راستای مسئولیت اجتماعی گامی های اساسی در اجرای این طرح بردارند.

طرح کارورزی چیست؟

طرح کارورزی ذیل طرح کارآفرینی و اشتغال برای جوانان (کاج) در دستور کار دولت قرار گرفته است.

این با هدف جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار از مقطع کاردانی تا مقطع دکترا اجرایی شده است.

براین اساس جامعه هدف اجرای این طرح، دانش آموختگان دانشگاهی گروه سنی ۲۳ تا ۳۲ سال (با احتساب ۲سال خدمت سربازی) در همه رشته‌های دانشگاهی برحسب نیاز بنگاه‌های اقتصادی خصوصی و تعاونی هستند.

علاوه بر دانش آموختگان دانشگاهی، کارفرمایان و واحدهای متقاضی جذب کارورز نیز مخاطبان اجرای طرح کارورزی هستند.

هم اکنون سامانه ثبت نام به نشانی karvarzi.mcls.gov.ir برای کارورزان و واحدهای پذیرنده کارورزان فعال است که می‌ توانند آمادگی خود را برای اشتغال یا جذب متقاضیان اعلام کنند.

دوره کارورزی حداقل چهار و حداکثر ۶ ماه برای هر کارورز است و متقاضیان بیکار مشمول این طرح پس ازگزارش‌ گیری از اطلاعات ثبت شده درسامانه براساس یکسری شاخص‌ها، از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بنگاه اقتصادی معرفی شوند.

حق الزحمه این افراد به میزان یک سوم حداقل حقوق توسط دولت پرداخت می‌شود که حدود ۳۱۰ هزار تومان برای هر فرد است. ضمن اینکه متفاضیان این طرح، توسط دولت بیمه حوادث می شوند.

آشنایی افراد با محیط کار، تبدیل علوم تئوری به کاربردی و مهارت آموزی از مزیت های اجرای طرح کارورزی پیش از ورود حرفه‌ای فرد به بازار کار است.

طرح کارورزی که پارسال در هشت استان کشور به صورت آزمایشی برگزار شد، امسال به صورت سراسری در همه استانها از جمله بوشهر اجرا می شود.

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=1701

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.