تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024

راه‌های ورودی شهرستان جم بوی مرگ می‌دهند

  • کد خبر : 2440
  • 29 مهر 1396 - 8:57
راه‌های ورودی شهرستان جم بوی مرگ می‌دهند
مردم شهرستان جم با مشکلات زیادی دسته و پنجه نرم می‌کنند و مهمترین ابعاد این مشکلات را می‌توان در مثلث راه، آب و مخابرات مشاهده کرد که در موضوع راه‌های ورودی شهرستان جم،بوی مرگ به خوبی حس می‌شود.

به گزارش امواج نیوز از شهرستان جم، بعد از گذشت چهار سال اول دولت تدبیر و امید و رای آوردن رئیس آن دولت تا سال ۱۴۰۰ مردم شهرستان جم انتظار دارند مشکلات اساسی نگین‌ سبز جنوب استان بوشهر رفع شود.
مردم شهرستان جم با مشکلات زیادی دسته و پنجه نرم می‌کنند و مهمترین ابعاد این مشکلات را می‌توان در مثلث راه، آب و مخابرات مشاهده کرد.
راه‌های شهرستان جم از گذشته تا به حال از مشکلات جدی مردم برای رفت و آمد مطرح بوده است و چه بسا جوانان و نوجوانان زیادی به دلیل غیراستاندارد بودن این مسیرها جان خود را از دست داده‌اند.
در زمان کنونی راه جم به ریز که یکی از جاده‌های پر ترافیک و حادثه‌خیز شهرستان جم و راه ارتباطی دو بخش این شهرستان را شامل می‌شود با مشکلات جدی روبرو است و به دلیل مشکل تملک اراضی، عملیات ساخت آن روند کندی را در پیش گرفته است.
راه‌های ورودی شهرستان جم از سمت استان فارس و بنادر جنوبی استان بوشهر بوی مرگ می‌دهند و ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح، اعتباری دو برابر کل اعتبارات شهرستان جم را نیازمند است هر چند به گفته فرماندار و با همراهی نماینده جنوب استان بوشهر بیش از چهار بار در شورای راهبری پتروشیمی‌ها این مشکل مطرح شده و هیچ نتیجه‌ای به ثمر نداشته است.
راه‌های برون شهری شهرستان جم نیز با مشکلات زیادی همراه هستند کهعرض کم و بعضا قدیمی‌بودن برخی مسیر‌ها سبب حوادث تلخی برای اهالی این شهرستان شده است.
جم در حوزه راه‌های ارتباطی نیازمند یک اعتبار ملی است و اگر این امر در دولت روحانی محقق نشود قطعا سبب خواهد شد تا خانواده‌های بیشتری داغ جوانان خود را ببینند!
پل ما بین روستای بهرباغ و شهر جم که یکی از پر ترافیک ترین مسیرهای شهرستان نام برده می شود و اهالی شهرستان از آن به عنوان پل صراط یاد می‌کنند با تلاش فرماندار جم عملیات اجرایی آن در هفته دولت امسال آغاز شد و قرار است هفت ماه دیگر به بهره‌برداری برسد.
مطمئنا احداث و به‌سازی این پل هیچگاه از یاد مردم نخواهد رفت اما دولت باید برنامه‌ریزی مناسبی برای حل مشکلات راه این شهرستان در دستور کار قرار دهد.
دومین بعد مثلث مشکلات شهرستان جم کمبود شدید آب به عنوان یکی از حیاتی‌ترین نیازها برای زندگی بشری است که در شهرستان جم سرسبز، مدت‌هاست کم یافت می‌شود!
از شهرستان جم اگر از قدیم به عنوان نگین سبز استان بوشهر یاد شده و سرسبزی و طراوت خاص این شهرستان در ارتفاع ۷۰۰ کیلومتری از خلیج همیشه فارس، جم را زیبا و دیدنی کرده است به مدد آبی بود که می‌توانست نیازهای این شهر را کاملا برطرف کند.
به گفته قدیمی‌های جم، روزگاری این شهرستان همچون شمال کشور بوده است، کوه های سرسبز و درختان تناور به همراه قنات‌ها و چشمه‌های زیبا و دائمی و حضور حیوانات وحشی که جم را در گرمای جنوب به یکی از خوش آب و هواترین نقاط جنوب کشور تبدیل کرده بود، هنوز بخشی از نوستالژی مردم کهن این دیار است که سینه به سینه نقل شده تا امروز که دیگر آثاری از آن کمتر یافت می‌شود.
آب حتی تا دو دهه پیش در جم آنقدر زیاد بوده که هیچکس فکر نمی‌کرد در شرایط کنونی روزانه باید برای تامین آب شهرک های صنعتی آن، با تانکر از سیراف آب را راهی جم کنند و به دلیل مشکلات آبی این شهرستان، خط انتقال آب از دریا به جم شروع بکار شود!
مطمئنا حضور صنعت در شهرستان جم مساوی با غارت آب های زیرزمینی و مکیدن جان محیط زیستی جم بوده است، جمی که روز به روز شرایطش بدتر می‌شود هر چند که عده‌ای هنوز نمی‌خواهند آن را بروز دهند!
موضوع آب در زمان کنونی به یکی از مهمترین مشکلات این شهرستان تبدیل شده است هر چند که دولت قول داده در پایان سال جاری ۱۰ هزار مترمکعب آب را از سیراف از طریق خط انتقال آب به این شهرستان برساند، اما آیا دلیل مکیدن آب‌های زیرزمینی و خشک‌شدن چشمه‌ها و قنات‌ها در این شهرستان عامل دیگری مثل پالایشگاه فجر جم را روبروی خود می‌بیند؟
طی سال‌های اخیر در برخی از روستاهای شهرستان جم یک هفته آب حتی برای آشامیدن وجود نداشته است و مردمی که در نبود آب درس صبوری را تمرین کردند این روزها چالش‌های متعددی را در این بخش نظاره‌گر هستند.
هر چند در آن روزها انتقادات نسبت به مسوولینی که در شهرک‌های وزارت نفت جا خوش کرده‌اند زیاد بود چون روزانه آب این شهرک از طریق تانکر از بندر سیراف تامین می شد اما مردم بی‌گناه و مظلوم با تمرین صبوری این بحران را در تابستان‌ها گذرانند.
موضوع آب مسئله‌ای بسیار مهم برای شهرستان جم است و ای کاش مسئولان استانی جلوی آن همه برداشت‌های شرکت پالایش گاز فجر جم را می‌گرفتند، هر چند که مسوولان می‌گویند با احداث سد باغان(سرچشمه) دیگر این شرکت سفر‌های تهی آب این شهرستان را نمی‌مکد.
مشکل سوم شهرستان جم در آغاز هزاره سوم مخابرات و زیرساخت‌های فن‌آوری اطلاعات است. امروزه ارتباطات نقش مهمی در زندگی همه انسان‌ها بازی می‌کند اما هنوز خیلی از اهالی بخش مرکزی جم از داشتن تلفن ثابت نیز محروم هستند.
گلایه‌ها و انتقاد‌های مردمی در شهرستان جم نسبت به مخابرات فوق‌العاده زیاد است و این اداره هر چند در کل استان بوشهر عملکرد مطلوبی نداشته و نارضایتی از عملکرد آن بالاست اما در جم نیز نمره قابل قبولی از مردم نتوانسته است دریافت کند.
در بهمن ماه سال گذشته که سیل، کل استان بوشهر را تحت شاع قرار داد، ارتباط مخابراتی شهرستان جم بیش از ۳۰ ساعت از دسترس خارج شد که حتی به واسطه پدافندغیرعامل نیز چندان توجیهی برای آن وجود ندارد، بماند این که وجود صنایع مختلف و امکان هرگونه حوادثی طبیعی و غیرطبیعی لزوم توجه به ارتقا زیرساخت‌های مخابراتی این شهرستان را دوچندان بیشتر جلوه می‌کند.
جم در آن زمان گویا تبدیل به جزیره‌ای شده بود و هیچکس هیچ اطلاعی از دوستان و اقوام خود نداشت آن هم در شرایطی که هفت شبانه روز باران بارید و سیل جم را تهدید می‌کرد.
امروزه در همه نقاط جهان تلاش برای بهبود اوضاع ارتباطی به خوبی انجام می‌شود اما شهرستان جم از قافله عقب مانده و مخابرات نقش مهمی در عقب ماندن جم از این موضوع داشته است.
آنتن دهی تلفن همراه در اکثر روستاهای شهرستان مردم با مشکل روبرو شده و حتی آنتن‌دهی تلویزیون و شبکه‌های آن نیز در برخی روستاها مانند کوهچر وجود ندارد تا ۱۰۰ درصد اهالی این روستا در شهرستان جم از ماهواره استفاده کنند!
شهرستان جم علاوه بر سه موضوع مطرح شده فوق مشکلات دیگری نیز دارد که در این چند کلام نمی‌گنجد، امید است دولت روحانی که بیش از ۶۵ درصد آرا شهرستان جم را در سبد خود دارد، برای حل این مشکلات شهرستان که بخشی به دلیل وجود صنعت و صنایع غول پیکر رخ داده، فکری اساسی کند.
البته نیاز است که این صنایع غول پیکر نیز برای حل مشکلات دست بکار شده و همانطور که طی این سال ها آب و طبیعت و سرسبزی را از جم گرفته‌اند، حداقل به مسوولیت اجتماعی خود در مناطق پیرامونی در شهرستان جم توجه‌ای داشته باشند.
این روزها دیگر مصطفی سالاری استاندار سابق بوشهر در این استان سمتی ندارد. وی طی چهار سال حضورش در استانداری بوشهر وعده‌های زیادی به مردم این شهرستان داد که رفته به رفته حداقل موضوع آب این شهرستان و انتقال آب از سیراف به جم در حال محقق شدن است، باید دید گراوند استاندار جدید بوشهر چه دیدی نسبت به شهرستان‌ها دارد و تا چه اندازه می‌تواند مشکلات جدی نگین سبز جنوب استان بوشهر که فقط گوشه‌ اندکی از ان اعلام شد، برطرف کند.
مردم استان بوشهر و شهرستان جم از دولت انتظار دارند تا مشکلات رفع شود و دولت روحانی با شعار تدبیر و امید و با تدابیر خود باید امید را در دل مردم و جوانان این شهرستان ترزیق کند / فارس

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=2440

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.