تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024

مجلس در آزمون بودجه ی سال آینده

  • کد خبر : 2795
  • 12 آذر 1396 - 17:41
مجلس در آزمون بودجه ی سال آینده
مجلس شورای اسلامی و آزمون بودجه ی سال آینده

امواج نیوز، قال الامام علی بن ابی طالب(ع):
المال یستر رذیله الأغنیاء ، و الفقر یغطی فضیله الفقراء با تبرک جستن به جمله گهربار پیشوای متقین که فرمودند: دارائی پوشاننده رذیلت اغنیاء وفقر پنهان کننده فضیلت فقراست به طرح نکاتی پیرامون بودجه سال ۹۷ می پردازم :
معیاری برجسته از میزان کارائی نماینده حوزه انتخابیه می تواند امتیازی شاخص در توانمندی وی در تاثیر گذاری بررویه اختصاص بودجه واعتبارات برای منطقه ی تحث پوشش باشد اکنون باید دید نماینده ما دراین عرصه چه نمره ی را درکارنامه ی خود ثبت خواهندکرد . ودرمقایسه با سالهای گذشته ایشان چقدر از تجربیات خود استفاده نموده ومطالبات شهروندان را پاسخگو خواهند بود؟…
یکی از اهدف مهم عرضه ی بودجه سالانه کشور از طریق دولت به مجلس ارتقاء مشارکت شهروندان در روند تصمیم گیری مالی واقتصادی،با شیوه ی فنی اما غیرمستقیم از مسیر افزایش عملکرد ارزیابی و نظارتی نمایندگان مجلس است.
تا در چرخه ی ایجاد ظرفیت تعامل و ایجاد هماهنگی در روند قانونگذاری وتصویب مجلس برچگونگی دخل وخرج کلان ملی و توزیع عادلانه در اولویت بخشی برهزینه کرد ها در سطح کشور و ازمیان برداشتن محرومیتها و برطرف ساختن روزنه های احتمالی در عدم پوشش نیازمندیهای واقعی اقتصادی، فرهنگی ،اجتماعی ، خدماتی، … و بنوعی ارتباط مستقیم آن با معیشت و سیر زندگی وهدف گذاری اجتماعی مردم آشکار شود .
دراین پروسه برای نمونه هر سال نرخ نفت وبهای ارز یکی از چالش های جدی تعیین واقعی میزان بودجه کشوراست . برای محاسبه ی اولیه حجم بودجه ی پیشنهادی دولت اگر نفت به قیمت ۵۰ دلار وبا فروش ۳٫۷۵۰ سه ملیون هفتصد وپنجاه هزاربشکه روزانه بعنوان یکی از منابع درآمد کشور به اضافه منابع دیگری، مانند: گاز و پتروشیمی ومالیات و… محاسبه کنیم و درمقابل هزینه های جاری و اعتبارات اختصاصی دولت به پروژه ها وطرح ها ی مورد نظر با تکیه بردرصدی اضافه درمقایسه با سال گذشته در سال پیش رو محاسبه کنیم تا حدی با حساب سرانگشتی تکلیف بسیاری از قضایا ی اقتصادی روشن می شود
اما حداقل انتظار مردم از نمایندگان خود در مجلس این است که این مجموعه منتخب با تجزیه و تحلیل کارشناسی واقعی وصحیح برداشت واضحی براساس مطالبات مردم از ابعاد وجهت بودجه درسال آینده و از منظری برای چندسال بعد داشته باشند!
در ایران هم ، مانند سایر کشورهای جهان، بودجه های استانی وحوزه ی انتخابیه ، سنگ بنای الگوی اولویت های مردمداری در قبال بسیاری از مسائل اقتصادی و زیرساختی کنونی است که انتظار می رود مجلس نیز دراین میان با دقت در بررسی بودجه کشور از نظر ساختار مالی و حسابداری و از نظر کارکرد ، شفافیت، ورعایت عدالت تغییرات زیادی را درمقایسه با روند گذشته خود ، مراقبت ونظارت نماید.
ونکته مهم دراین عرصه، مقایسه بودجه دولت درسال قبل با تمام جنبه های هزینه های دولت و تمام منابع درآمد، و همچنین با ارائه بیانیه ای دقیق در مورد چگونگی توابع آن در آغاز مورد توجه قرار گیرد .تا براساس آن بتواند دربودجه ی سال آینده تغییر ات لازم را مدنظر قرار دهد..
بویژه اینکه مجموعه ای از شاخص های اقتصادی معتبر در خصوص بیکاری واشتغال ، رکود وتورم و… در پیش نویس لایحه بودجه سال ۹۷ وجود دارد که باید به اطلاع افکار عمومی رسانده شود، مخصوصاً در این دوره زمانی که این لایحه قرار است در مجلس ازسوی نمایندگان مورد چکش کاری و تصویب واقع شود.بنابراین عدم ملاحظه ی کم وکسر وپیامدهای احتمالی هرگونه نارسائی در ای حوزه ی ماراتن مانند می تواند مسئولیتی مضاعف را متوجه ی مجلس نماید!
روشن است که بودجه قلب اقتصاد یک کشور است و پیش بینی لحاظ بیش از پیش طبقات کم درامد وزیر خط فقرو همچنن مناطق وموسسات کمتر توسعه یافته در آن می تواند گواهی معتبری بر جامع وفر اگیر بودن آن باشد. ضمن اینکه مبحث صرفه جوئی وجلوگیری از هدررفت منابع مالی با درنظر داشتن سازوکارهای عملی و نظارت زمانبندی شده ی نمایندگان متضمن توسعه ی بیشتر کشور خواهد بود . طبیعی است که اقشار کم درآمد باید دراین بخش سیاست گذاری اقتصادی دچارآسیب ونگرانی نباشند وبدیهی است که مرتفع کردن نگرانی این بخش از جامعه مهمترین مسئولیت اجتماعی نمایندگان مجلس است که باید دراین آزمون یعنی چگونگی بررسی بودجه ی سال ۹۷ توانمندی خود را آشکار نمایند : اگرنمایندگان مجلس بتوانند در قالبی مشابه جداول زیر شرایط بودجه ونگاه آن به اوضاع اقتصادی کشور داشته باشند. توده شهروندان خواهند توانست در جریان نحوه پیگیری مطالبات اقتصادی ومعیشتی خود بشکلی ملموس وعینی قرار بگیرند:

 

و….
جدول پیشنهادی جهت اعلام وضعیت ، تخصیص بودجه و درآمد برای مقایسه بودجه سالهای مورد بحث ، کسری بودجه و تخمین پیش بینی ارقام واقعی سال ۱۳۹۷ را که بتواند نشان می دهد.. جدول (۲) / عبدالمجید اورا

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=2795

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.