تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024

بیکاری یک‌ هفتم مردم استان بوشهر با پافشاری بر اجرای مصوبه جدید ته‌لنجی

  • کد خبر : 2934
  • 07 دی 1396 - 10:17
بیکاری یک‌ هفتم مردم استان بوشهر با پافشاری بر اجرای مصوبه جدید ته‌لنجی
آن چیز که مشخص است حدود دو هزار لنج که هر کدام بین 6 تا 8 ملوان دارند در استان بوشهر اقدام به تجارت دریایی می‌کنند و در کنار آنها نیز حدود 40 هزار نفر در سطح بازارهای شهرهای ساحلی این استان به داد و ستد کالاهای ته‌لنجی می‌پردازند که با شرایطی که هم اکنون رقم خورده و این لنج‌ها حاضر به رفتن به سفر دریایی و تجارت نیستند، معیشت و شغل حدود 160 هزار نفر که یک هفتم جمعیت استان بوشهر است را با خطر بیکاری تهدید می‌کند.

به گزارش امواج نیوز، در حالی که امروز برای چهارمین روز متوالی بازار و تمامی مراکز تجاری شهر گناوه در اعتراض به بخشنامه جدید دولت مبنی بر میزان کالای همراه مسافر تعطیل بود، به دستور استاندار بوشهر ترخیص کالای همراه ملوانی( ته‌لنجی) در استان و از بندر گناوه آغاز شد.

با این حال فضای شبکه‌های اجتماعی چندان با حال و هوای آزادسازی کالای همراه ملوان در بندر گناوه همراه نبود و در کانال‌های مختلف تلگرامی، مردم از یک نوع عوام‌فریبی خبر می‌دهند که طی آن به جای این که اجازه داده شود تمام اجناس یک لنج خالی شود فقط سه دستگاه سایپا اجناس را خالی و پس از آن اجازه تخلیه بیشتر داده نشده است.

شاید کسی باور نمی‌کرد که معنا و مفهوم خبری که استاندار سابق بوشهر با مسرت و سرخوشی در مردادماه امسال در خصوص مصوبه جدید دولت برای ساماندهی کالای همراه مسافر موسوم به ته‌لنجی داد، این قدر سبب نگرانی ملوانان و مردم شود.

تصویب و ابلاغ مصوبه دولت با ۱۸ ماده در نشست ۱۸ مرداد ماه امسال هیات وزیران در خصوص آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن در حالی به استان‌های ساحل‌نشین از جمله بوشهر ابلاغ شد که هر شناور به ازاء هر ملوان در ۶ نوبت در طول سال می‌تواند تا ۱۰ میلیون تومان از معافیت گمرکی بهره‌مند شود و بیشتر از ۶ سفر دریایی مشمول مقررات گمرک کشور در حوزه صادرات و واردات می‌گردد.

این شرایط سبب شد تا بازار شهرهای ساحلی از جمله بندر گناوه به عنوان بزرگترین بندر تجاری استان بوشهر به این شرایط واکنش نشان دهد که در آخرین مورد آن، طی چهار روز گذشته ضمن تعطیلی، تجمعات پراکنده‌ای نیز در بازار و جلوی فرمانداری این شهر انجام شود.

تعطیلی بازار و مراکز تجاری محدود به شهرستان گناوه نشد، بلکه دامنه آن به سرعت تمامی شهرهای بندری استان بوشهر از جمله بنادر عسلویه، کنگان، دیر، دلوار، ریگ و دیلم در استان بوشهر را فرا گرفت و موجی از نارضایتی با تعطیلی بازار و تجمع در مقابل بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها خود را نشان داد که تعطیلی این بازارها همچنان ادامه دارد.

ملوانان و صاحبان لنج‌های تجاری معتقدند که مصوبه جدید کالاهای همراه مسافر به گونه‌ای تنظیم شده که حتی قادر نیست هزینه‌های یک مسافرت دریایی را تامین کند و با توجه به این که فقط یک مصوبه دولتی است، می‌تواند مجدد به دولت برگشت داده شود تا اصلاح گردد.

مدیرعامل تعاونی لنجداران گناوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گناوه در خصوص اتفاقات پیش آمده که منجر به تعطیلی بازار گناوه شده است، گفت: معتقدیم که در سایه تعامل، همراهی و آرامش مشکل معیشت مردم این شهرستان که با اجرای مصوبه مرداد ماه دولت در زمینه ترخیص کالای همراه ملوان پیش آمده‌، حل می‌شود.

سیدعلی موسوی‌گمارانی تصریح کرد: مردم معتقدند که کارشناسی لازم برای ساماندهی موضوع ته‌لنجی در دولت به خوبی انجام نشده و دارای عیوب فراوان است که خروجی آن با ایجاد مشکلات متعددی برای مردم خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: دولت با ارائه شعارهایی مبنی بر رفع مشکلات معیشتی مردم، توانست رای اعتماد مجدد بگیرد و انتظار می‌رود که مطابق با این وعده‌ها و شعارها حرکت کرده و خللی در معیشت مردم ایجاد نکند.

نماینده مردم دیر، کنگان، عسلویه و جم در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بوشهر اظهار داشت: در این هفته طی تذکری که به رییس‌جمهوری دادم از وضعیت مشکلاتی که برای مردم در شهرهای ساحلی حوزه انتخابیه و سایر شهرهای ساحلی استان بوشهر ایجاد شده به شدت انتقاد کرده و خواستار رفع مشکلاتی شده‌ام که با ابلاغ قانون جدید ته‌لنجی ایجاد شده است.

سکینه الماسی افزود: قرار بود که ته‌لنجی سامان‌دهی شود که با این بخش و برای ارتقا وضعیت معیشت و زندگی مردم موافق بودم اما نه این که با ایجاد قوانین سخت‌گیرانه مشکلات مردم و ساحل‌نشینان مضاعف شود.

وی ادامه داد: به غیر از ارتزاق از دریا، راهی برای معاش ساحل‌نشینان وجود ندارد و اگر تصمیم‌گیری‌ها به سمتی پیش رود که برای مردم مشکلاتی به مانند آن چه هم اکنون مشاهده می‌کنیم ایجاد شود، خود یک نوع بی‌تدبیری به شمار می‌آید.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بوشهر اظهار داشت: مصوبه جدید دولت در خصوص موضوع کالاهی همراه مسافر که در اصطلاح محلی ته‌لنجی خوانده می‌شود، سبب شده که طی چهار ماه گذشته زندگی مردم ساحل‌نشین شهرستان‌های حوزه انتخابیه و دیگر شهرهای ساحلی استان بوشهر را با مشکل مواجه کند.

وی افزود: البته طی تذکر شفاهی که به وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص داده‌ام از دولت تعویق اجرای این مصوبه برای یک تا دو سال آینده را خواسته‌ام تا طی این مدت و در نشست‌های کارشناسی، تصمیم‌گیری متناسب با شرایط مردم و معیشت آنها داشته باشیم.

سید کمال‌الدین شهریاری بیان کرد: مردم ساحل‌نشین استان بوشهر از مصوبه دولت در خصوص موضوع ته‌لنجی ناراحت هستند و معتقدند که با اجرایی‌شدن این مصوبه، زندگی برای آن‌ها به مراتب سخت‌تر شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان نماینده مردم از رییس دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار توقف این مصوبه شده‌ام تا پس از اصلاح مجدد فرایندهای ته‌لنجی و ایجاد زیرساخت‌های بندری زمینه اجرای مصوبه جدید که تامین‌کننده نیازهای مردم است، انجام شود.

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بوشهر اظهار داشت: از آنجا که در دو حوزه انتخابیه‌ام در شهرستان گناوه و دیلم صنایعی وجود ندارد تا مردم در آن اشتغال داشته باشند، تنها راه معیشت خود را از طریق دریا انجام می‌دهند و باید این حق برای آن‌ها در سفرهای دریایی و ترخیص کالاهای همراه مسافر لحاظ شود.

وی افزود: خواسته مردم و همه ما این است که موضوع ته‌لنجی به مانند گذشته باشد چرا که با وضعیت موجود و به دلیل این که برای لنج‌داران و ملوانان مقرون به صرفه نیست و هزینه‌های سفر آنها را تامین نمی‌کند شاهد این هستیم که لنجی به تجارت دریایی نمی‌پردازد.

حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری تصریح کرد: در صورتی که این مصوبه همچنان برقرار بماند، در مدت زمان کوتاهی شاهد بیکاری قریب به ۵۰ هزار نفر از جمعیت استان بوشهر خواهیم بود که فاجعه است.

سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری بوشهر در خصوص مصوبه جدید ته‌لنجی گفت: از آنجا که این مصوبه توسط دولت ابلاغ شده، لازم‌الاجراست اما استاندار بوشهر از مسوولان مرتبط خواسته است تا این مصوبه به گونه‌ای اجرایی شود که مشکلی برای زندگی مردم ایجاد نکند.

حیدر ساجدی افزود: اجرای آیین‌نامه جدید کالای همراه مسافر در راستای اجرایی‌شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی است و از ملوان و صاحبان لنج‌ها نیز درخواست داریم که به اجرای این آیین‌نامه کمک کنند هر چند که به طور کامل تامین‌کننده خواسته‌های مردم نیست.

آن چیز که مشخص است حدود دو هزار لنج که هر کدام بین ۶ تا ۸ ملوان دارند در استان بوشهر اقدام به تجارت دریایی می‌کنند و در کنار آنها نیز حدود ۴۰ هزار نفر در سطح بازارهای شهرهای ساحلی این استان به داد و ستد کالاهای ته‌لنجی می‌پردازند که با شرایطی که هم اکنون رقم خورده و این لنج‌ها حاضر به رفتن به سفر دریایی و تجارت نیستند، معیشت و شغل حدود ۱۶۰ هزار نفر که یک هفتم جمعیت استان بوشهر است را با خطر بیکاری تهدید می‌کند.

به نظر می‌رسد که دولت باید در راستای شعارهایی که مردم را به بهترشدن وضعیت زندگی آنها در ایام انتخابات وعده کرده بود، عمل کند و اگر قادر نیست زندگی بهتری را برای مردم به ارمغان آورد حداقل به تثبت موقعیت آنها پیش از اجرای مصوبه ساماندهی کالاهای همراه مسافر( ته‌لنجی) با توقف این مصوبه برگرداند.

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=2934

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.