تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
سال سرنوشت کنگان:

نقطه آغاز بالنده برای توسعه ی واقعی کنگان از کجا پی بگیریم؟

  • کد خبر : 3120
  • 01 بهمن 1396 - 8:52
نقطه آغاز بالنده برای توسعه ی واقعی کنگان از کجا پی بگیریم؟

و این را مکررشنیده اید واخیراً از زبان یکی از همکاران شنیدم که بنقل از استاد زمان تحصیل خویش دردانشگاه فرمودند : معنی کنگان در قدیم (گُنگان) بوده به واسطه ی اینکه مردمش بی زبان وکم حرف و درکل منتقد ومعترض در عدم رسیدگی به مطالبات نبوده اند؟!

امواج نیوز، و این را مکررشنیده اید واخیراً از زبان یکی از همکاران شنیدم که به نقل از استاد زمان تحصیل خویش در دانشگاه فرمودند : معنی کنگان در قدیم (گُنگان) بوده به واسطه ی اینکه مردمش بی زبان وکم حرف و در کل منتقد ومعترض در عدم رسیدگی به مطالبات نبوده اند؟!
اما اینکه چرا بنده به چند دلیل این “اهانت تاریخی” را به کنگان قبول ندارم، اولاً : ماجرای تسمیه و واژه شناسی قدمت نام تاریخی کنگان بشکل دقیق دیرینه شناسی انجام نشده است ثانیاً : محققین وپژوهشگرانی که به مطالعه ی اصالت نام کنگان پرداخته اند وجوه مسمای متعدد مرتبط را برشمرده اند.که لنگان وگُنگان از احتمالات ضعیف وغیر قابل پذیرش است، ثالثاً اینکه بنظر می رسد همانگونه که در گزارش های یک قرن پیش توصیفات کنگان آمده اغلب بومیان منطقه عرب زبان بوده وحسب تعریف واژه نامه ها ی موثق : اعراب، زبانها ی دیگر را نام مفهوم وگنگ می خواندند(عجم) و درمقابل می توان احتمال داد که فارس زبانها نیز – زبان ناشناخته دیگر را گنگ ونامفهوم تلقی کرده باشند این روایت تاریخی از زمان یعقوب لیث صفاری گویای روند دادوستدهای زبان فارسی وعربی دربستر ازمنه ی گذشته است: “چون این شعر برخواندند او عالم نبود ، درنیافت، محمد بن و صیف حاضر بود و دبیر رسایل او بود و بدان روزگار نامه که پارسی نبود ، پس یعقوب گفت : «چیزی که من اندر نیابم چرا باید گفت؟ »محمد وصیف پس شعر پارسی گفتن گرفت و اول شعر پارسی اندر عجم او گفت”:…

به هرحال شاید بهتراین باشد که به استناد تدقیق اهل فن واژه اطلاق نام ” گُنگان” برکنگان وبرداشت های فزاینده وشتابنده این روزها وپس از آن از معنی تراشی نامانوس پیوستی را مورد بازبینی و بررسی مجددی قرار دهیم. وبنظر می رسد که این اصطلاح تحمیلی ومصنوعی در دوره های اخیر بنوعی هدف دار به ادبیات تسمیه این شهرستان وارد شده است
زیرا آنچه واضح است که همواره تاریخ مردم شناسی این شهرستان از دو حاشیه ی موثر رنج برده است الف) موضوعات فرعی بر اصلی مقدم داشته شده است ب)جهت توسعه و شاخص پیشرفت کنگان مغفول مانده و این اصل فدای منافع شخصی وگروهی گردیده است.
ازاین رو باید برای تعیین سرنوشت سال ۹۷ و ۹۸ باید اهتمامی ویژه بخصوص در بحث انتخابات مجلس شورای اسلامی که می تواند نقطه ی آغاز یک رویکرد سازنده باشد، معمول داشت با ماجرای تا حدی آموزنده زیر درپایان این نوشتاربه نتیجه گیری می پردازم:
“گاندی” پس از فارغ التحصیلی از دانشگاهی در انگلستان در رشته ی حقوق به منظور اشتغال در حرفه ی وکالت به هندوستان بازگشت وی برای اولین بار برای پیگیری موردی در دادگاه حضور پیدا کرد. اما او حتی نتوانست یک کلمه صحبت کند. بهمین دلیل در دادگاه به او خندیدند ومورد تمسخر قرارگرفت،بروز این امر او را وحشت زده کرد. ودنبالکرد پرونده را به یکی همکارانش محول کرده و محل جلسه دادگاه را ترک کرد…

آغاز تلخ فعالیت حرفه ی در دادگاه برای او همزمان با پایانی بر شروع داستان وکلاتش بود، بنحویکه تصمیم گرفت که در نتیجه تحقیر خود دیگر در مقابل دادگاه هندوستان؛ ظاهرنشود و به دنبال بدست آوردن یک کار منحصر به فرد رفت،که حتماً لازم نبود خود را در دادگاه حاضرکرده و یا از یک پلت فرم عمومی صحبت کند..
اندکی پس از آن جریان ، گاندی به آفریقای جنوبی سفر کرد تا شانس خود را در آنجا آزمایش کند درآنجا بلیط درجه یک قطار را برای خود تهیه کرد. از آنجا که در آفریقای جنوبی رنگین پوستان مجاز به سوار شدن در وسایل نقلیه درجه اول نبودند، کنترل چی قطار به گاندی گفت: که او مجبوراست برای ادامه سفر به یک خودرو درجه(۳) سه ملحق شود . گاندی از اجرای این حکم نژادپرستانه اجتناب کرد.
اماکارکنان قطار او را در ایستگاه بعدی در نیمه های شب با استفاده از زور اورا بیرون انداختند و او بدون داشتن حتی یک کت برای گرم نگه داشتن خود از سوز سرمای زمستان بقیه شب را با فکر کردن به مورد اعمال خشونت تبعیض آمیز علیه مردم هند و آفریقای جنوبی که تحت استعمار امپراطوری بریتانیا زندگی می کردند،به صبح رساند . تجربه چندش آور و دردناک این وکیل جوان، که شجاعت و شهامتی دروجود خودسراغ نداشت ، کسیکه نمیتوانست نظر دفاعی خود را از یک پلت فرم عمومی مطرح کند، تغییر زیادی در شخصیت او ایجاد کرد….
این رویکرد نوین او باعث ایجاد یک تفاوت بزرگ در زندگی یک جامعه بزرگ به عنوان یک تحول کلی حتی درجهان آن روز شد و هند توانست استقلال خود را از همین مبنای فکری به دست آورد، در سراسر جهان از آن زمان به بعد، او بعنوان “مهاتما گاندی” شناخته شد، که در زبان سانسکریت بمعنی “روح بزرگ ” است..

نقطه ی تغییر زندگی همه ما در لحظه ی همانند نقطه عطفی در هر زندگی دیگر با برنامه ریزی مورد نظر در قلمرو زندگی وجامعه ی ما اتفاق می افتد، که به طور موثر این تغییر و چشم انداز جدید در زندگی، می تواند یک رویداد بزرگ کاملا متفاوت از قبل را برایمان رقم بزند.

از این منظر بدیهی است سزاواری زندگی بهترشهروندان و شهر ستان وحوزه انتخابیه ی بهتر نیازمند تلاش و تاثیرات عمیق تر شخصیت ما و افکاربرروندجاریست.
افرادی که در این ایده اصراری کوتاه یا باوری ضعیف دارند در یک خط وحتی نقطه ی ثابت می مانند چه گُنگان بخوانندشان چه کنگان؟! بزرگترین برنده کسی است که در پیشبرد تشخیص روش شناسی این موقعیت از زندگی خود برای تغییر و تصمیم گیری مطلوب تربرای خود ، به اتفاقات دل نببندد .
به خودمان اعتماد کنیم و حساب شده تصمیم به تغییربگیریم . این معادله ی ساده است همه چیز از این پس به تصمیم و اراده ،پشتکار واجرای برنامه های درست شما ختم می شود اگر شما به خودتان اعتماد کردید و تصمیم بگیرید که دیگران را نسبت به توانمندی خودتان متقاعد کنید – هرگز نیاز نخواهید داشت به عقب برگردیدوالتماس کنید..
یکی دیگر از چالش های اجتماعی پیش روی ما این است که نیروهای نخبه خود را نمی شناسیم و یا گاهی کمتر به آنها بها می دهیم بنابراین دربهره وری منابع انسانی گسترده شهرستانی باید مهره کارگشا و حرکت کننده درچهارجهت را پیدا کنیم واز او حمایت کنیم تا پیگیری بسیاری از معضلات وموانع ومشکلات ومطالبات وحقوق مردم این خطه از جنوب استان آسانتروکم هزینه تر و دردسترس تر از همیشه باشد…
اخیراً در چند مورد صحبت های پراکنده ی با برخی دوستان رسانه ی و یا افرادیکه که درستادهای مختلف انتخاباتی از سالها پیش در شهرستانها ی همجوار ویا خارج از آن باهم مراودات وتماس هائی داشته ایم پیرامون دغدغه بزرگ بخش جنوبی استان و مشکلات ومطالبات انبوه متراکم تبادل نظر شد . درپی تغییرات تاکتیکی و نیرویابی ، یارگیری و نادیده گرفتن توانمندی نیروهای بومی و درخواست های مردم کنگان در موارد فراوانی که تابحال صورت گرفته ومواردی از آن دردستور کار است…
غالب دوستان مذکور براین اتفاق نظر داشتند . برای زدودن بخش قابل توجهی از این مسائل باید “توانمندی بزرگ “در عرصه مجلس شورای اسلامی داشت درشهرستان شما کنگان حداقل ما یکی دوتایش راسراغ داریم ( توانمندان بزرگ) که درشهرستان های همجوار نزد نخبگان نیز مقبولیت ویژه ی دارند و زیرا برخی ازاینان مطمئند که مباحث حوزه ی انتخابیه را می توان به دور از نگاه تبعیض آمیز و نا برابر را می توان با عدالت رعایت کرد وبا آن به تعامل مثبت برخواست و علی الخصوص که شهرستان شما بواسطه ی جمعیت انبوه وقابل توجهش اگر مسنجم عمل کنید وآن” نیروی توانمندبزرگ” را پشتیبانی کنید قاعدتاً کنگان حرف اول وآخر انتخاب نماینده ی دور بعد را خواهد زد چرا از این ظرفیت استفاده نمی کنید؟ / عبدالمجید اورا

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=3120

نوشته های مشابه

02اردیبهشت
اینجا مرغ همسایه غاز هست
پتروشیمی ها برای بوشهر ندار، برای پایتخت دارا !

اینجا مرغ همسایه غاز هست

02اردیبهشت
ماجراجویی عجیب همسر سابق مهدی قایدی!

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.