تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024

تابلو ی سنجش میزان آلودگی هوا کنگان همچنان خاموش است

  • کد خبر : 3128
  • 02 بهمن 1396 - 9:16
تابلو ی سنجش میزان آلودگی هوا کنگان همچنان خاموش است

درروزهایی که باردیگر شاهد ورود گردوغبارهای عربی و ریزگردها به شهرستان کنگان هستیم متاسفانه تابلوی سنجش آلودگی هوای این شهر همچنان در خاموشی به سر می برد.

اختصاصی امواج نیوز، هجوم ریزگردها وآلودگی هوا روز یکشنبه به کنگان مردم این شهر را کلافه کرده و باعث تعطیلی مدارس شد علاوه بر بروز مشکلات جدی برای سیر روزمره زندگی جاری، شهروندان عواقب ریزگردها را بجان خریده و ناچار چشم به اقدامات عاجل مسئولین دوخته اند .

تابلوی سنجش آلودگی هوا را به منظور اطلاع رسانی وضعیت هوا در شهر نصب کردند ولی متاسفانه در روزی که شرایط هوا بحرانی می شود و انتظار می رفت که در چنین روزی کار و مردم را از آخرین شرایط هوای شهرشان آگاه می کرد، خاموش است.

در این میان، علل ناشناخته نوسان و کارکرد نامنظم و خاموشی های متناوب تابلو سنجش آلودگی هوای کنگان نیز بیش از هر چیزی مورد توجه مردم کنگان قرار گرفته است…
ذرات معلق و گرد و غبار این روزها دراکثر عرصه های فرهنگی و اجتماعی وسیاسی و… فضا را آلوده می کنند ونفس کشیدن را سخت وسخت ترمی کنند و نه تنها سطح دید افقی که سطح دید عمودی را هم تا حد قابل هشدار وگاهی تا حد اخطار کاهش می دهند….
اما سر بحث این نوشتار با آلودگی هوا وگردخاک و ذرات خطرناک معلق درهوا مرتبط است. ذرات مورد بحث با همه تفاوت غیرقابل مقایسه ی که با برخی ما انسانها دارند اما دو وجه تشابه غیرقابل انکارهم با هم دیگر دارند. الف) هردو معلقند، اولی در هوا ودومی در زندگی ب) “ذرات معلق در هوا” کسی حاضر نیست مسئولیت مهار وکنترلشان بعهده بگیرد و”انسانها ی معلق درزندگی” هم کسی ریسک نمی کند تعهد ساماندهی اجتماعی و تامین حداقل استاندارد تضمین سلامتی شان را برعهده بگیرد.
مدتی است رسانه ها از زبان برخی مسئولین وضعیت مرز هشدار و خطرناک آلودگی منطقه را با برآورد چند ده برابری نسبت به آلوده ترین مناطق مشخص درسطح کشور مقایسه می کنند. تا اینجای کار همه چیز در حداعلام آمار وارقام تا حدی درست پیش رفته است…
در منطقه کنگان و حوزه انرژی پارس این پدیده ناخوانده یعنی آلودگی هوا از آغازین سالهای فعالیت توسعه میادین گازی روندی فزاینده داشته است با اینکه در سال ۸۴ دولت وقت مصوباتی را همراه با توسعه ی تاسیسات و شرکت های مستقر در منطقه درنظر گرفته وابلاغ کرده بود اما همچنان به رکن توسعه ی پایدار یعنی اهتمام به موضوعات زیست محیطی توجهی جدی صورت نگرفته است و پس از آن بیشتر شاهد هشدار برخی مسئولین و افزایش نگرانی ها ومشکلات جدی همشهریان بوده ایم:

طرح آمایش نواحی تاثیرپذیر از حوزه گازی پارس جنوبی
شماره‌ : .۱۴۸۸۲ت‌۳۲۳۸۸هـ
تاریخ : ۱۳۸۴.۰۴.۲۶
وزارت نفت ـ وزارت کشور ـ وزارت مسکن و شهرسازی
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
وزیران درجلسه مورخ ۱۳۸۴.۴.۸ بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ووزارتخانه‌های نفت‌، کشور و مسکن وشهرسازی موضوع نامه شماره ۱۰۱.۲۱۶۰۹۴ مورخ ۱۳۸۳.۱۱.۲۷سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ایران طرح آمایش نواحی تاثیرپذیر از حوزه گازی پارس جنوبی را تصویب نمود:

ماده ۱۰ـ وزارت جهاد کشاورزی موظف است در راستای پایداری بهره‌برداری از منابع آب و خاک‌مناطق تاثیرپذیر از حوزه گازی پارس جنوبی اقدامات ذیل را در طول برنامه چهارم توسعه‌اقتصادی‌اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۸۳ – به انجام برساند:
الف – احیا و توسعه پوشش گیاهی نواحی تحت تاثیر بویژه در اطراف مناطق صنعتی و زیستی
ب – اجرای طرحهای آبخیزداری و کنترل سیلاب از طریق فعالیتهای آبخیزداری‌، آبخوانداری و احداث‌سدهای کوتاه خاکی

ماده ۱۴ـ سازمان حفاظت محیط زیست موظف است با همکاری سایر سازمانها و وزارتخانه‌های فعال‌در نواحی تاثیرپذیر از حوزه گازی پارس جنوبی اقدامات زیر را انجام دهد:
الف – تعیین ضوابط و استانداردهای زیست محیطی منطقه‌ای درباره فعالیت‌ها و خروجی‌ها و نظارت براجرای آنها.
ب – نظارت بر اجرای طرح ارزیابی پیامدهای محیط زیستی طرح‌ها و پروژه‌ها وفعالیت‌های مهم

ج -ایجاد شبکه ایستگاههای سنجش آلودگی در عمق (لامرد، لار، جم‌، آبدان و فیروزآباد) و در ساحل (منطقه‌ویژه اقتصادی پارس جنوبی‌، نخل تقی‌، شیرینو، طاهری‌، تنبک‌، گاوبندی‌، دیر، چارک و نخیلو) د – تدوین واجرای طرح مدیریت پارک ملی نای بند و علاوه براینکه این ضرورت ها از طرف دست اندرکاران مورد اهتمام جدی واقع نگردید.

اخیراً شاهدیم که ایستگاه ( بورد) تابلو شهری سنجش میزان آلودگی هوا در محدوده محله گوده شمالی هم حاضر به تحمل وضعیت نیست خاموشی گاه وبیگاه ؛ که علت آن وضعیت تامل برانگیز روشن نیست وبزعم برخی از شهروندان این جریان بیشترشبیه پاک کردن صورت مسئله درآمده است تا حداقل طرح مسئله !! در حدی که برای هشدار هم که شده دل به همکاری نمی دهد؟

 

آلودگی هوا ومحیط؛ منبع ۱۶%درصد مرگ ومیرهای جهان

گسترش آلودگی هوا باهمه ی آنچه با خود دارد هر روز ابعاد تازه تری پیدا می کند . برآوردها ی کارشناسان امر نشان می دهد که کشتار ناشی از آلودگی سه برابر بیشتر از بیماری ایدز، سل و مالاریا ست و بیشترین مرگ و میر در کشورهای فقیر ودرحال توسعه اتفاق افتاده است تحقیقات دوساله ی اختصاصی بین المللی انجام شده که متکی بر داده های مستندمحققان در بیش از ۱۳۰ کشور بو ده نشان می دهد که در دهه های اخیر آلودگی هوا علل بیماری های اولیه و مرگ میرفزاینده بوده است. آنها به این نتیجه رسیده اند که کیفیت هوا شایعترین قاتل معروف به آلودگی است، هوا ی پر از ذرات مضر، باعث مرگ ۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ به دلیل بیماری های قلبی، سکته مغزی و سرطان ریه ناشی از مشکلات تنفسی شده است.
محققان علاوه بر تلفات بالای انسانی آلودگی هوا، خسارات مالی سنگین را به دلیل مشکلات بهداشتی مرتبط با آلودگی هوا توضیح داده اند.
فیلیپ لندریگن، رئیس یک دانشکده پزشکی و مدیر گروه تحقیق می گوید: “مردم تا به حال متوجه ضربه های ویران کننده این آلودگی به اقتصاد کشور خود نشده اند. کنترل فاکتور آلودگی می تواندهزینه های اقتصاد یک جامعه را به دلیل کاهش مرگ و میر و بیماری کاهش دهد. هزینه اقتصادی آلودگی در کشورها ی فقیر ویا در حال توسعه یک ونیم برابر کشورهای توسعه یافته است وعلیرغم همه ی اینها این معضل قابل مهار است”»
سازمان بهداشت جهانی با هدفگذاری بر روی کاهش آلاینده‌های کلیدی مؤثر بر سلامتی انسان به‌ویژه آلاینده (PM۱۰)، دستورالعمل جهانی در این خصوص ارائه نموده است که بر اساس آن با کاهش سطح آلودگی ذرات معلق PM۱۰ از ۷۰ به ۲۰ میکروگرم بر مترمکعب، آمار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا تا ۱۵درصد کاهش خواهد یافت.

 

ایران در میان ۲۰ کشور آلوده تر جهان قرار دارد:
Mapped: The world’s most polluted countries
Delhi is the world’s most polluted city, but air quality in Pakistan’s urban areas is, on average, worse Credit:
Oliver Smith, Digital Travel Editor
۲/ January 2017 •
Pakistan – average PM 2.5 concentration: 115.7
Qatar – 92.4
Afghanistan – 86
Bangladesh – 83.3
Egypt – 73
UAE – 64
Mongolia – 61.8
India – 60.6
Bahrain – 56.1
Nepal – 50
Ghana – 49
Jordan – 48
China – 41.4
Senegal – 40
Turkey – 39.1
Bulgaria – 38.6
Mauritius – 38.1
Peru – 38
Serbia – 35.8
Iran – 34.2

تابلو های لحظه ای سنجش میزان آلودگی هوا در تهران دریغ از روشنی یک تابلو در قطب اقتصادی جنوب کشور

درمجموع استدعا داریم لا اقل بخشی ازتعهدات و وعدهای ۱۲ سال پیش را دراین عرصه نسبت به این منطقه ی محروم اجرائی کنید / عبدالمجید اورا

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=3128

ثبت دیدگاه

  1. بیشتر این تابلو جهت نمایش هستش معلوم نیست چرا خاموشش کردن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.