تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024

آغاز کاوش های باستان شناسی بندر تاریخی سیراف

  • کد خبر : 522
  • 19 آذر 1395 - 10:03
آغاز کاوش های باستان شناسی بندر تاریخی سیراف
نخستین بار، کاوش های باستان شناسی بندر تاریخی سیراف با همکاری دانشگاهی از فرانسه آغاز شد.

به گزارش امواج نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ رئیس پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) اظهار داشت: این پروژه با همکاری مشترک پژوهشکده باستان شناسی، پژوهشگاه ملی علوم جوی و اقیانوس شناسی و دانشگاهی از کشور فرانسه آغاز شد.

دکتر حمید چوبک گفت : نخستین بار است که بر اساس تفاهم نامه به امضا رسیده با پژوهشگاه ملی علوم جوی و اقیانوس شناسی می توانیم از تجارب ارزنده کارشناسان این پژوهشگاه در زمینه انجام کاوش ها و بررسی های باستان شناسی بهره مند شویم.

وی با اشاره به اینکه این پروژه هم اکنون در آغاز راه است، گفت: عملیات میدانی و نمونه برداری از بستر زمین، صخره ها و ساحل به مدت شش روز به طول انجامید.

چوبک اظهار داشت : هم اکنون نمونه های جمع آوری شده جهت آنالیز و اعلام نتیجه به کشور فرانسه انتقال داده شده اند.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری همچنین گفت : کاوش های باستان شناسی بندر تاریخی سیراف تحت عنوان پروژه بین المللی در ماه های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: هدف از انجام این پروژه این است که مشخص شود، چرا بندر تاریخی سیراف در این نقطه مشخص از خلیج فارس ایجاد شده است.
این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بیان داشت: همچنین در این پروژه ارتباط بندر سیراف با زمین شناسی از طریق سنجش سطح آب خلیج فارس مشخص خواهد شد.

دکتر چوبک اذعان داشت: در مجموع این کاوش به سوالات زیادی در خصوص فعالیت های دریانوردی در طول تاریخ در خلیج فارس پاسخ خواهد داد.
وی با اشاره به اینکه این یک پروژه طولانی مدت است، اظهار داشت: این پروژه با حمایت وزارت علوم و تحت زیرمجموعه پروژه بزرگ جندی شاپور انجام می شود.
وی در ادامه گفته های خود همچنین از انجام کاوش های زیرآب در خلیج گرگان طی آبان ماه امسال با همکاری مشترک دانشگاه اسکاتلند خبر داد.
چوبک همچنین به بندر کنگ و جزیره هرمز در استان هرمزگان به عنوان مکان های دارای اهمیت در زمینه باستان شناسی زیرآب اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم برای این مناطق نیز فصل های کاوش باستان شناسی زیرآب تعیین کنیم.
وی با اشاره به برگزاری دوره های آموزش باستان شناسی زیرآب با همکاری مشترک یونسکو و بهره گیری از اساتید کشورهای خارجی در این خصوص گفت: امیدواریم با تربیت نیروهای آموزش دیده گامی اساسی در راستای توسعه کاوش های باستان شناسی زیرآب برداریم.

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=522

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.