تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024

روزهای بحرانی گوجه کاران بوشهری

  • کد خبر : 543
  • 27 آذر 1395 - 21:58
روزهای بحرانی گوجه کاران بوشهری
کاهش قیمت، بازار گوجه فرنگی استان بوشهر را از رونق انداخته است.

به گزارش امواج نیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، گوجه کاران بوشهری که هر سال این موقع کار و کاسبی شان سکه بود، حالا روی دیگر سکه، زندگی‌ وکارشان را تحت تاثیر قرار داده است.
کشاورزان استان بوشهر بیشترین گوجه فرنگی زمستانی را در کشور تولید می‌کنند. امسال هوا دیر سرد شد و گوجه‌ فرنگی‌ها زود رسیدند، از سوی دیگر رسیدن گوجه‌های استان بوشهر با ورود محصول دیگر استان‌های جنوبی به بازار همراه و اینها باعث شد که محصول خوش آب و رنگ کشاورزان نتواند برای خود مشتری دست و پا کند.
در استان بوشهر سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن گوجه فرنگی تولید می‌شود.
زمان کاشت نشا مرداد است و محصول با توجه به شرایط آب و هوایی از اواخر آبان کم کم می‌رسد و برداشت آن تا اردیبهشت ادامه می‌یابد.
کشاورزانی که چشم امیدشان به این روزها بود، حالا می‌گویند مشتری هر کیلو گوجه فرنگی را سر مزرعه ۲۰۰ تومان می‌خرد که خرج چیدنش را هم در نمی آورد.
کارشناسان و گوجه کاران برداشت زودرس، افزایش تولید، همزمانی برداشت با استان‌های دیگر، نبود صادرات به ویژه صادرات به کشور عراق و رعایت نشدن الگوی کشت را عامل این مشکل می‌دانند.
مشکلات کشاورزان در این زمینه باعث شد که ۲ تن از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همراه با سه تن از نمایندگان  استان بوشهر که کشاورزان حوزه انتخابیه آنها درگیر این مشکل هستند، به استان بوشهر سفر کنند تا شرایط را از نزدیک ببینند و در خانه ملت برایش فکری کنند.
سکینه الماسی نماینده مردم دیر، کنگان جم و عسلویه، محمدباقر سعادت نماینده مردم دشتستان و سید کمال الدین شهریاری نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی، ورود تعاون روستایی و خرید توافقی محصول گوجه کاران و ایجاد صنایع تبدیلی را خواستار شدند.
نماینده مردم شازند و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم گفت: در نخستین نشست کمیسیون کشاورزی مجلس گزارش تهیه شده از مشکلات کشاورزان استان بوشهر ارائه می‌شود تا راهکار اساسی ارائه شود.
علی ابراهیمی با اشاره به این که مشکل افت قیمت گوجه فرنگی سال‌ها گربیانگیر کشاورزان در استان‌های مختلف بوده است، افزود: تاکنون برای برطرف کردن این مشکل چاره اندیشی نشده است.
وی داشتن مجوز برای کشاورزی را ضروری خواند و بیان کرد: هر شغلی مجوز و صلاحیتی می‌خواهد به جز کشاورزی که افراد بدون مجوز خاصی وارد آن می‌شوند.
احمد علی کیخا نماینده مردم زابل و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با بیان این‌که دولت برای رسیدن به وضعیت مناسب در حوزه کشاورزی راه درستی را انتخاب کرده، افزود: باید نظام برنامه‌ریزی با رویکرد توسعه کشاورزی تدوین و اجرا شود تا هر سال دچار مشکل کاهش قیمت در عرصه‌های مختلف کشاورزی نشویم.
در همین حال مصطفی سالاری استاندار بوشهر در نشست با اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، خرید توافقی محصول ، صادرات آن، ارائه تسهیلات کم بهره به صادرکنندگان، ایجاد بازارچه عرضه مستقیم محصول در کلان شهرها و تدوین آمایش سرزمینی را مواردی عنوان کرد که باید برای حل مشکل کشاورزان در دستور کار قرار داد.
نخستین بار نیست که بازار گوجه فرنگی کساد می‌شود و سال‌های پیش هم چنین مشکلی برای گوجه کاران پیش آمده بود که چون فکری برای عواملش نشد‌،  امسال بازهم گریبان گیرکشاورزان شد.
کارشناسان می‌گویند بهترین راه حل برای مشکل گوجه کاران رعایت الگوی کشت و ایجاد صنایع تبدیلی است که محصول را به صورت فرآوری شده به بازار بفرستد.

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=543

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.