تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024

۳٫۵میلیارد مترمعکب آب بوشهر به دریا ریخت

  • کد خبر : 755
  • 07 اسفند 1395 - 15:09
۳٫۵میلیارد مترمعکب آب بوشهر به دریا ریخت
در حالی که بوشهر دهمین سال خشکسالی متوالی را پشت سر می گذارد، بارندگی کم سابقه دو هفته پیش رنگ و روی تازه ای به استان داد و هرچند این رحمت الهی زحمت هایی هم برای مردم در پی داشت، ولی هم استانی ها را شادمان کرد.

به گزارش امواج نیوز؛ اما نکته قابل تامل آنجاست که بخش عمده این آب که می توانست در فصل های دیگر برای بهبود سفره های زیرزمینی، مصارف شرب یا کشاورزی به کار آید، به راحتی به دریا رفت.

براساس اعلام مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان، در جریان بارندگی دو هفته پیش، قریب ۳٫۵میلیارد مترمکعب آب باران که در پهنه استان بوشهر شکل گرفت، بدون هیچ استفاده ای راهی دریا شد که معادل ۸۰ درصد آن می شد.

شاپور رجایی ادامه داد: این آب جدا از ۱۲۰ میلیون مترمکعبی می باشد که در سیلاب اخیر پشت سدهای موجود در این محدوده مثل سلمان فارسی کازرون، رئیسعلی دلواری، تنگ ارم دشتستان و سنا در دشتی جمع شد و بیست درصد آب روانه دریا می شود.

وی تصریح کرد: مصرف سالانه آب شرب استان بوشهر ۸۰ میلیون مترمکعب است که وقتی از دست رفتن ۳٫۵میلیارد مترمعکب آن را مقایسه می کنیم، چیزی جز حسرت باقی نمی ماند.

وی درباره آخرین وضعیت سدهای استان برای ذخیره سازی آب باران یا تغذیه مصنوعی دشت های بوشهر گفت: ۳ سد بزرگ در استان داریم که رئیسعلی دلواری در بارندگی اخیر ۸۶ میلیون مترمکعب آب گرفته و سطح آن به ۱۱۰ میلیون مترمکعب رسید، اما ۵۰۰ میلیون مترمکعب دیگر برای ذخیره سازی جا دارد. سد دیگر تنگ ارم است که امسال بصورت آزمایشی آبگیری داشت و موفق شد ۳٫۲میلیون مترمکعب ذخیره کند. سد سنا در دشتی هم یک میلیون مترمکعب آب ذخیره کرد.

رجایی با اشاره به اینکه ۱۴ دستگاه تغذیه مصنوعی هم در استان داریم که در ازای هر بارندگی ۱۰ میلیون مترمعکب ذخیره سازی داشته و در کنار آن طرح های متعدد آبخیزداری توسط منابع طبیعی وجود دارد که جنبه تاخیری و تغذیه ای برایش تعریف شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای با بیان اینکه ۵ سد هم در دست ساخت داریم افزود: سدهای دالکی دشتستان، باغان و دشت پلنگ دشتی به طور میانگین ۱۰ درصد پیشرفت دارند، همچنین سد خاییز اهرم نیز با تعیین پیمانکار، تلاش می شود در فروردین ۹۶ استارت بخورد. سد باهوش هم پیگیر ردیف اعتباری در بودجه برای فعال کردن آن می باشیم.

رجایی خاطرنشان کرد: علاوه بر این سدهای متوسط و کوچکی صرفا برای آب شرب در دست اجراست که شامل کادرنه، قیزقلعه (دشتی)، پشت پلنگ شنبه از آن جمله است، سدهای در دست مطالعه نیز دهرود و آردو (دشتستان) و شاخه های فرعی شبانکاره می باشد. برای دره گپ و رود شور بندر ریگ هم مطالعه برای جانمایی آن آغاز شده است./ خلیج فارس

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=755

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.