تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024

دو اثر تاریخی شهرستان جم ثبت ملی شد

  • کد خبر : 780
  • 10 اسفند 1395 - 12:37
دو اثر تاریخی شهرستان جم ثبت ملی شد
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: شورای ثبت این سازمان در هفت اسفند ساجاری 16 پرونده آثار تاریخی استان را در فهرست آثار ملی ثبت کرد.

به گزارش امواج نیوز، ناصر امیرزاده افزود: این آثار شامل ١٣ پرونده تپه و محوطه های تاریخی و سه بنای تاریخی است.
وی تصریح کرد: تپه های تاریخی شامل تل شیشه گری، نقاره خونه، سر تل، تپه سنگ آسیاب،تل کناری در روستای دهقایدو تل خندق در روستای وحدتیه دشتستان، تپه چغابور در روستای چهار روستایی شهرستان گناوه، تل گبری و استودانهای ساسانی در روستای کشتو و درویشی دشتی، محوطه تاریخی شهر خواست جم، تل مقبره در شهر ریز جم، تپه لیان در شهر بوشهر، محوطه بتانه در روستای بی بی خاتون دیر است.
امیرزاده گفت : سه بنای تاریخی ثبت شده نیز شامل مسجد اهل سنت در بافت تاریخی بوشهر، خانه تاریخی پور جعفر در بافت تاریخی بوشهر و ساختمان قدیم گمرک بوشهر است که به همراه تپه ها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند .
شایان ذکر است که تپه ها و محوطه ها در دوره های مختلف تاریخی از اواخر هزاره پنجم قبل از میلاد تا قرون میانه اسلامی رادر بر می گیرد و بناهای به ثبت رسیده نیز مربوط به دوره قاجاریه و پهلوی اول است.
در زمان حاضر ۲۸۹ اثر ملموس شامل تپه ها، بناهای تاریخی و طبیعی و۴۳ اثر معنوی و ناملموس شامل آئین های عاشورایی، بازیها و غذاهای بومی و محلی استان بوشهر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=780

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.