تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

مراقب بیماری های ماهی قرمز عید باشید

  • کد خبر : 804
  • 20 اسفند 1395 - 13:10
مراقب بیماری های ماهی قرمز عید باشید
در برخی از مراکز عرضه ماهی قرمز، اقدام به فروش گونه ای از حلزون یا لاک پشت می کنند که مردم بدلیل بروز و انتقال بیماری مشترک از خرید و انتقال این موجودات به منزل خودداری کنند.

به گزارش امواج نیوز از بوشهر؛ هرچند در واژه ماهی خبری از "سین" نیست و طی سالهای اخیر هم کمپین هایی در آستانه نوروز برای حذف آن از سفره هفت سین به دلیل کوتاه شسدن عمر آنها و مشکلات زیست محیطی شکل می گرفت، اما تاثیر چندانی نداشت و به عقیده بسیاری از ایرانیان، اگر ماهی جزو جداناشدنی استقبال از نوروز است.

براساس اسناد تاریخی، از عهد باستان ماهی به عنوان نماد حیات، در جریان بودن زندگی و به عبارت بهتر احترام به محیط زیست، به مجموعه نمادهای سفره هفت سین اضافه شد.

با این حال، ضرورت دارد برای جلوگیری از بیماری های مشترک، برخی نکات بهداشتی مورد توجه مردم قرار بگیرد که در همین خصوص معاون سلامت دامپزشکی استان بوشهر توضیحاتی ارائه کرد.

محمد مهدی سیمرونی گفت: با توجه به استقبال از خرید ماهیان قرمز و احتمال بروز بیماریهای پوستی و انگلی در انسان و خصوصا کودکان، مردم ضمن خرید این ماهی از اماکن مسقف و دارای پروانه بهداشتی دامپزشکی از دست زدن به ماهیان قرمز خودداری کنند.

وی از جمله اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آلودگی افراد به برخی از بیماریهای ناشی از تماس با این حیوان زیبا و دوست داشتنی روی سفره هفت سین را استفاده از دستکش مخصوصاً برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی، شستشوی کامل دست‌ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان زینتی مثل ماهی قرمز، جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهیان و آموزش بهداشت فردی به آنها و عدم دستمالی چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم یا ظرف نگهداری ماهی برشمرد.

سمیرونی افزود: آب مورد استفاده برای نگهداری ماهیان باید بهداشتی بوده و در مورد آب‌های شرب شبکه آبرسانی شهری باید کلرزدایی و جهت خروج کلر قبل از مصرف، حداقل ۴۸ – 24 ساعت در ظروف دهان گشاد نگهداری و ذخیره شود.

معاون دامپزشکی استان بوشهر گفت: برای انتقال ماهی از مراکز فروش معتبر به منازل حداکثر بمدت دو ساعت کیسه های پلاستیکی مناسب است و دو برابر میزان آب در کیسه، هوا باید وجود داشته باشد.

وی از جمله ویژگی ماهی قرمز سالم را مواردی همچون، تحرک مناسب، شنای عادی، پولک های سالم و بدون زخم، پوست درخشان، خوش رنگی، باله های برافراشته و دم کشیده بدون زخم و پوسیدگی نام برد و گفت: با دیدن علایمی غیر از موارد یاد شده اقدام به خرید نکنید.

وی خاطرنشان کرد: در برخی از مراکز عرضه ماهی قرمز، اقدام به فروش گونه ای از حلزون بنام حلزون سیبی و یا لاک پشت گوش قرمز می کنند که مردم بدلیل بروز و انتقال بیماری مشترک بین انسان و حیوان از خرید و انتقال این موجودات به منزل خودداری کنند.

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=804

نوشته های مشابه

02اردیبهشت
اینجا مرغ همسایه غاز هست
پتروشیمی ها برای بوشهر ندار، برای پایتخت دارا !

اینجا مرغ همسایه غاز هست

02اردیبهشت
ماجراجویی عجیب همسر سابق مهدی قایدی!

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.