تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024

آداب و رسوم کنگانی ها در ماه مبارک رمضان

  • کد خبر : 856
  • 07 خرداد 1396 - 18:31
آداب و رسوم کنگانی ها در ماه مبارک رمضان
مردم شهرستان کنگان در ماه رمضان، هم قبل و هم بعد از ماه رمضان و هم در ایام ماه رمضان رسم و رسوم خاصی دارند و حال و هوای این استان در شهرستان‌های مختلف حال و هوای معنوی است.

به گزارش امواج نیوز، شهرستان کنگان از شهرستان ساحلی و قدیمی استان بوشهراست که در جنوب ایران در کنار خلیج فارس واقع شده و مردمان این استان موردمانی مومن و معتقد و مسلمان هستند.

در ایام و مناسبت‌های مختلف سال مردم این شهرستان دارای آداب و رسوم و سنت‌های خاصی هستند و برخی از این آداب و رسوم در سطح کشور جالب توجه و منحصربفرد است.

مردم شهرستان کنگان در ماه رمضان، هم قبل و هم بعد از ماه رمضان و هم در ایام ماه رمضان رسم و رسوم خاصی دارند و حال و هوای این استان در شهرستان‌های مختلف حال و هوای معنوی است.

پیشواز ماه مبارک رمضان؛

در بسیاری از مناطق شهر و روستای شهرستان‌ کنگان، مردم به پیشواز ماه رمضان می‌روند و مردم سه روز آخر ماه شعبان را روزه می‌گیرند و معتقدند که روزه گرفتن در این سه روز ثواب بیشتری دارد.

برخی در بیست و هفتم ماه رجب روزه می‌گیرند که به آن روزه هفتاد ساله گویند یعنی این که هر کس در این روز روزه بگیرد مثل کسی است که هفتاد سال روزه گرفته است و ثواب و اجری زیاد دارد.
 ‫اداب رسوم ماه رمضان‬‎
 

رویت هلال ماه رمضان

رویت(دیدن) هلال ماه رمضان نیز رسم و رسومات خاص خود را دارد و در قدیم‌الایام مردم برای دیدن هلال ماه در غروب روز آخر ماه شعبان به پشت بام‌هایشان یا در جاهای بلند می‌ایستند و با دقت هلال ماه را پیدا می‌کنند.

نحوه اعمال سحر
آن چه در این جا متداول و رایج است این است که دو تا سه ساعت مردم قبل از اذان صبح بیدار می‌شوند و پس از وضو گرفتن نیت روزه ماه رمضان را می‌کنند و بعد شروع به خوردن سحری می‌کنند؛ برخی اول می‌خورند و بعد نیت ماه مبارک رمضان می‌کنند و قبل از رسیدن صدای ملکوتی اذان از حسینیه و مساجد از طریق بلند گو دعای سحر پخش می کنند و از خوردن و آشامیدن امساک کنید با بلند شدن صدای ملکوتی اذان صبح مردم خود را برای ادای نماز صبح آماده می‌کنند و به مساجد می‌روند و بعضی‌ها در خانه خود نمازشان را ادا می‌کنند.

دمُ دمُ سحری
یکی از سنت‌های قدیمی مردم بوشهر که بیشتر در محلات قدیمی این شهر و در چهارمحل قدیمی این شهر برگزار می‌شده سنت قدیمی ” دمُ دمُ سحری” است که توسط افرادی به اجرا گذاشته می‌شود.

این سنتی قدیمی در زمانی که امکانات پیشرفته‌ای مثل ساعت زنگ دار، رادیو، تلویزیون نبوده که در سحرهای ماه مبارک رمضان، مردم با صدای آن بیدار شوند، اجرا می‌شده است.

افرادی که دم دم سحری اجرا می‌کرده‌اند، معمولاً سه تا چهار نفر بوده‌اند و درحالی که یکی چراغ فانوسی به دست دارد و دیگری دمامی را به دوش می‌کشد به صورت گروهی اشعاری در وصف ماه رمضان می‌خواندند.

خداوندا تو ستاری/همه خوابند تو بیداری” “به حق لا اله الاالله/ همه عالم نگهداری” یکی از معروف‌ترین اشعاری است که در این سنت بسیار دیرینه خوانده می‌شود.

 

مراسم مقابله

شب‌ها حدود یک ساعت و اندی بعد از صرف افطاری در حسینیه‌ها و مساجد توسط برخی از افراد سرشناس مراسم قرآنی( مقابله) بر پا می‌شود و عده‌ای در مجلس به صورت حلقه‌وار نشسته و هر کس به نوبت خود چند آیه از قرآن تلاوت می‌کند، بعد میکروفون را به قاری کنارش می‌دهد و این کار را به همین منوال ادامه می‌دهد تا این که یک جزء از قران توسط قاریان خوانده شود.

البته این روش هر شب این گونه است، اما شب آخر با شب‌های قبل کمی فرق دارد و یک هلهله و شور و شعف خاصی در مجلس حکفرماست؛ افراد قاری هر کدام به جای خویش نشسته و حق تعویض جا ندارند، نفر اول شروع به قرائت چند آیه از جزء آخر قران می‌کند و بعد نوبت به فرد دیگری می‌رسد؛ به همین وضع و منوال ادامه می‌یابد تا می‌رسد به خواندن سوره “کوثر”؛ قبل از رسیدن سوره ذکر شده، توسط حضار در مجلس با فرستادن چهار الی پنج صلوات بر پیامبر(ص) و آل پیامبر(ص) توسط قاری نفر آخر سوره کوثر قرائت می‌شود و فردی که سوره ذکر شده به او رسیده باید یکی را بفرستد تا از بیرون شیرینی تهیه و خرید کند و از حضار در مجلس پذیرایی به عمل آورد.سپس جزء آخر قران توسط قاری آخر به پایان می‌رسد و بعد از آن نوبت به دعا و روضه است و مردم از آن فیض می‌برند.

مراسم گر گشو
آیین شبانه  گر گشو” یا “گره ‌گشای” یکی دیگر از سنت‌های به جای مانده گذشتگان این بندر است که در شب ۱۵ ماه مبارک رمضان در میان اهالی مرسوم است.مراسم گلی گشو که به معنی گشوده شدن گره، باز شدن گره‌، مجازاً برطرف شدن مانع و آسان شدن کار است.
در این مراسم که مصادف با میلاد باسعادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) است دسته‌های مختلف که عمده آنان از بچه‌های محله تشکیل می‌شود با در دست داشتن کیسه و سردادن جملاتی نظیر “گره گشو ” اهالی را از آمدن خود به منازل خبر می‌دهند؛ مردم نیز باریختن برنج، گندم، شکلات و تنقلات دیگر در کیسه هایشان با هدف گشوده شدن مشکلات از آنان پذیرایی می‌کنند.
اغلب خانواده‌ها دو روز پیش از برگزاری این‌آیین، مقداری گندم خیس می‌کنند و در روز چهاردهم گندم‌ها را تفت داده تا در موقع آمدن گروه گلی گشو به آنها بدهند.

عید تلخک
در روستاهای شهرستان کنگان به عید فطر، عید تلخک و یا عید مرده‌ها گفته می‌شود در این روز کسانی که در میان دو ماه رمضان عزیز از دست رفته دارند مراسم فاتحه خوانی برگزار می‌کنند ومردم برای تسلیت به دیدن آنها می‌روند.سحرگاهان بعداز گفتن اذان صبح و نماز عید فطر مردم به زیارت اهل قبور می‌روند وبر قبر مرده‌های خود سفره می‌چینند.

فطریه یا “سرروزه”
در بندر کنگان و دیگر بنادر خلیج فارس،به فطریه «سر روزه» مى‏‌گویند؛ سر روزه جو یا گندم یا خرما یا آرد و یا پول است که از قبل آماده کرده تا صبح عید فطر به فرد مستحقى بدهند.

غذاهای سنتی ماه رمضان
کماچ، گرده، مجبوس،کستر،فرنی،رنگینگ، زولبیا بامیه،‌ آش زرد و حلوای انگشت‌پیچ از جمله غذاهای سنتی شهرستان است که در ایام رمضان در سفره‌های مردم این استان وجود دارد.

 ‬‎

رسم روز عید فطر
در شهرستان کنگان رسم و رسومات روز عید فطر تا حدودی متفاوت بوده و با اندکی تفاوت در شهرها و روستاهای مختلف روز عید فطر با آیین خاصی اجرا می‌شده است.در این شهرستان اقامه نماز عید به دید و بازدید یکدیگر مى‏‌روند و عید را به همدیگر تبریک مى‏‌گویند و با چاى و قلیان و شیرینى از میهمانان پذیرایى مى‏‌شود.

یکى از مراسم جالب توجه در این استان در روز عید فطر رفتن به منازل خانواده‏‌هایى که در طول سال گذشته فردى را از دست داده‌‏اند؛ در این روز خانواده‏‌هایى که در طول سال فردى از آنها از دنیا رفته است، عید تهلو (تلخ) دارند؛ پس از پایان نماز عید، تمام افراد محل به خانه بازماندگان متوفى مى‏‌روند و با خواندن فاتحه یاد او را گرامى مى‏‌دارند و با چاى و شیرینى از آنها پذیرایى مى‏‌شود، تا قبل از ظهر به تمام خانه‌‏هایى که در آنها عید تهلو برگزار است مى‏‌روند؛ تشکیل مجلس عید تهلو براى هر خانواده‌‏اى که عزیزى را از دست داده الزامى است.همچنین در این روز کسانى که اقدام به مراسم دُم دُم سحرى مى‏‌کردند، پس از اقامه نماز براى گرفتن اجرت به همه خانه‌‏هاى محل سر مى‏‌زنند./ کوگانا

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=856

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.