تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024

مصوبه ساماندهی ته لنجی، تلاشی برای بهبود معیشت ساحل نشینان

  • کد خبر : 1501
  • 31 مرداد 1396 - 14:45
مصوبه ساماندهی ته لنجی، تلاشی برای بهبود معیشت ساحل نشینان
مسئولان استان بوشهر که در چند سال اخیر پیگیری های زیادی برای قانونی کردن کالای همراه ملوان ( ته لنجی) داشته اند، براین باورند که مصوبه اخیر دولت در این زمینه باعث رونق اقتصادی، بهبود معیشت و ثبیت اشتغال در این استان ساحلی خواهد شد

به گزارش امواج نیوز ، آنان مشخص شدن سقف برای کالاهای همراه ملوان، رونق بازارهای شهرهای ساحلی استان بوشهر، کاهش قاچاق و تردد خودروهای شوتی (خودرو های سورای که کالای قاچاق جابه جا و با سرعت بالا در جاده های استان تردد می کنند و خطر آفرین هستند طوریکه در ۲ سال اخیر عامل کشته های زیادی در جاده ها شده اند)، ارمغان بیمه و حقوق برای ملوانان، تثبیت شغل ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر از مرزنشینان را از مزیت های مصوبه ساماندهی کالای همراه ملوان عنوان کردند.
رئیس اتحادیه لنج داران استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه هنوز مصوبه ساماندهی ته لنجی اجرایی نشده ملوانان و لنج داران از مفاد آن اطلاع کاملی ندارند اما از آنچه در باره این مصوبه از زبان مسئولان استان شنیده می شود، باعث امیدواری فعالان حوزه تجارت ملوانی و لنجداران است.
قاسم خلفی افزود: قانونمند شدن هر فعالیتی می تواند مزیت های بیشتری نسبت به انجام یک کار غیرقانونی همراه با پذیرش ریسک داشته باشد.
وی ادامه داد: در زمان حاضر یکی از محدودیت ها برای کالای همراه ملوان در بندر بوشهر این است که در اسکله این بندر تنها واردات موادغذایی برای ملوانان مجاز است که این وضعیت باعث شده تا ته لنجی چندان مزیتی برای ملوانان و لنج داران نداشته باشد.
یکی از ملوانان بندر بوشهر گفت: هم اکنون کالای همراه ملوان برای فعالان این حوزه در بندر بوشهر که فقط به مواد غذایی محدود است، سود و جذابیتی ندارد و امیدواریم در مصوبه جدید دولت مشکل تنوع کالای همراه ملوان و ته لنجی در بندر بوشهر برطرف شود.
اسماعیل سعدونی افزود: ملوانان استان بوشهر از لحاظ وضعیت معیشتی در وضعیت بسیار ناگواری بسر می برند تا جایی که می توانیم ادعا کنیم که زنده ایم ولی زندگی نمی کنیم و اکنون همه امید ما برای رونق بهبود معیشت، ثببیت شغل و رونق اقتصاد و درآمد این حرفه به مصوبه جدید دولت است.
یک لنج دار بوشهری گفت: بسیاری از لنج داران برای بهبود وضعیت زندگی خود اقدام به گرفتن وام از بانکها کرده اند ولی با توجه به مشکلات معیشتی اکنون از پرداخت اقساط وام ها ناتوان هستند.
جابر دزفولی نژاد ادامه داد: اکنون بانکها چندین اخطاریه برای ما فرستانده اند که چنانچه اقساط وام بانکی تسویه نشود، لنج ها را توقیف می کنند.
وی اضافه کرد:با اجرا شدن مصوبه جدید قانونمند شدن ته لنجی بتوانیم از وضعیت دشوار کنونی خارج شویم.
دزفولی یادآور شد: اکنون تنها فعالیت لنج داران بوشهری صادرات علوفه است که این کار نیز بصورت یکبار در ماه انجام می شود و نمی تواند برای آنها کارگشا باشد.
وی افزود: انجام ۶ سفر دریایی در طول سال و آوردن ۱۰۰ میلیون ریال کالا در هر سفر برای هر ملوان که در مصوبه جدید کالای همراه ملوان مصوب شده است نیز نمی تواند وضعیت معیشتی این قشر را متحول کند ولی با این حال بهتر از شرایط گذشته است و می توانیم بخشی از نیازهای اساسی زندگی روزمره خود را تامین کنیم.
معاون ترانزیت و صادرات دفتر نظارت گمرکهای استان بوشهر گفت: در ارتباط با مصوبه جدید ساماندهی کالاهای همراه ملوان تاکنون لیست کالاهای وارداتی مجاز در قالب ته لنجی به گمرک استان بوشهر ابلاغ نشده است.
بهروز قره بیگی، در ارتباط با نبود تنوع در کالاهای وارداتی به بندر بوشهر گفت: این گمرک به واسطه اینکه تجاری و گمرک منطقه ویژه اقتصادی است در واردات کالا با یک سری محدودیت هایی روبرو است و واردات کالاها در قالب موادغذایی نیز با دستور استاندار بوشهر در بندر بوشهر انجام شده است.
وی افزود: تنوع کالایی در دیگر بندرها و اسکله های این استان به دلیل این است که اسکله آنها ملوانی است و همین دلیل باعث شده تا این اسکله ها برای واردات از تنوع کالایی بیشتری برخوردار باشند.
رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات شهرستان بوشهر گفت: پیگیری های استاندار بوشهر برای به ثمر رساندن کالای ته لنجی که در قالب مصوبه ساماندهی آن در هیات دولت صورت گرفته از جمله اقدام های ارزنده در زمینه توجه بیش از پیش به مرزنشینان استان بوشهر قابل تحسین و تقدیر است.
عباس نامدارزاده افزود: در این مصوبه یک مشکل وجود دارد که تردد کالاها در استان محدود به داشتن برگ سبز شده که این موضوع خریداران خرد را در انتقال کالا در سطح استان با موانع و مشکلاتی روبرو می کند.
نامدارزاده ادامه داد: با توجه به ممنوعه نبودن کالاهای همراه ملوان، نیاز است در سطح استان انتقال آنها به نحو آسان تری صورت گیرد.
وی یادآور شد: در میان بودن برگ سبز باعث می شود تا کالای خریداری شده از بندرهای کنگان یا دلوار برای رسیدن به شهر بوشهر هزینه ای به مراتب بیشتر از مسیر دوبی به بوشهر متحمل خریداران شود که همین امر می طلبد در نحوه جابه جایی کالاها در سطح استان بازنگری صورت گیرد.
نامدارزاده افزود: براساس قانون دولت موظف است برای مرزنشینان ماهانه هزینه کند یا برای آنها در امر واردات کالا معافیت های لحاظ کند و با توجه به اینکه امکان پرداخت حقوق توسط دولت به مرزنشینان وجود ندارد باید زمینه تسهیل واردات کالا برای آنان را فراهم کند که امیدواریم در این زمینه شاهد تحقق برداشته شدن گام های اساسی باشیم.
یکی از بازاریان بوشهر گفت: شمار قابل توجهی از واحدهای صنفی استان بوشهر در زمینه عرضه پتوی خارجی فعالیت دارند ولی با این حال با صدور بخشنامه ای برای واردات این قلم کالا ممانعت ایجاد شده است.
علی دشتی زاده افزود: با این وجود انتظار است در قالب مصوبه ساماندهی کالای همراه ملوان، واردات پتوی خارجی نیز لحاظ شود تا شاهد از رونق افتادن فعالیت این واحدهای صنفی در استان بوشهر نباشیم.
یکی دیگر از بازاریان بوشهر گفت: بخش قابل توجهی از کالاهای مصرفی مرزنشینان در استان بوشهر خارجی است که در ۲ سال اخیر به دلیل ممانعت از واردات آنها باعث افزایش قیمت این اجناس شد.
رضا ماهینی افزود: به هر حال بازاریان خوش بین هستند که با قانونمند شدن واردات کالای ته لنجی افق روشنی روی کسب و کار آنها گشوده شود.
وی تاکید کرد: انتظار است به موازات این امر استفاده از کالای داخلی با کیفیت نیز در دستور کار مصرف کنندگان هم استانی قرار گیرد تا در تحقق شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال یک گام اساسی برداشته شود.
رئیس اتاق اصناف استان بوشهر گفت: آنچه که بیش از هر چیز مسلم است گره خوردن زندگی و بازارهای استان بوشهر با تجارت دریایی است.
مصطفی گراشی ادامه داد: در قالب تصویب ساماندهی کالای ته لنجی اکنون این زمینه فراهم شده تا به عنوان تجارت غیر رسمی استفاده از آن فراهم شود و از مزیت های عمده آن نیز قانونمند شدن واردات کالای ته لنجی و نبود امکان خروج آن از استان با حجم انبوه است.
وی یادآور شد: این مهم فرصتی مناسب در حوزه اشتغال ملوانان و صاحبان شناورها و کسبه و بازاریان استان بوشهر ایجاد می کند.
گراشی یادآور شد: در استان بوشهر با فعالیت ۲ هزار و ۵۰۰ شناور زیر ۵۰۰ تن که هر کدام از آنها بطور میانگین ۶ ملوان دارند امکان ایجاد اشتغال ۱۵ هزار نفر بطور مستقیم فراهم شده است.
وی گفت: با توجه به وجود ۳۵ هزار واحد صنفی در استان که در حدود ۲۰واحد آن فعالیت آنها مرتبط با کالای ته لنجی است چنانچه برای هر واحد صنفی ۲ نفر شاغل را فرض بگیریم می توان به اشتغال ۴۰ هزار نفری ساماندهی کالای ته لنجی برای بازاریان استان بوشهر اهمیت قایل شد.
رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: مصوبه ساماندهی کالای ته لنجی کاری مفید است که در قالب آن یک سقفی برای واردات کالا به استان مشخص و دیگر شاهد واردات بدون حساب و کتاب به استان نیستیم.
محمد عبادی افزود: با آزاد شدن جابه جابی این نوع کالاها در سطح استان بوشهر بازارهای استان بوشهر نیز رونق گرفته و زمینه جذب مسافر توسط آنها فراهم می شود.
وی با بیان اینکه جلوگیری از ورود بی رویه کالای قاچاق از جمله مزیت های ساماندهی کالای ته لنجی است یادآور شد: اینکه ساماندهی کالای ته لنجی در حوزه تولید و اشتغال چه تاثیری می گذارد موضوعی است که باید در دراز مدت نتیجه آن مشخص شود.
عبادی تاکید کرد: به موازات اجرای مصوبه ساماندهی کالای ته لنجی باید بازسازی صنایع داخلی نیز که اشتغال زایی مناسبی دارد بطور جدی در دستور کار قرار گیرد زیرا ساماندهی کالاهای ته لنجی موضوعی نیست که برای دراز مدت بتوان روی آن حساب باز کرد.
استاندار بوشهر گفت: آیین نامه اجرایی مصوبه ساماندهی کالای همراه ملوان (ته‌لنجی) در استان بوشهر که در هیات دولت تصویب شده بزودی برای اجرا به استان ابلاغ می‌شود.
مصطفی سالاری افزود: با اجرای این آیین‌نامه ضمن اینکه ملوانان لنج‌های تجاری استان بوشهر از امتیازات بیمه تامین اجتماعی برخودار می‌شوند، حقوق به صورت ماهانه دریافت می‌کنند و وضعیت معیشتی آنان بهبود می‌یابد.
وی یادآورشد: همچنین اجرای مصوبه ساماندهی کالای همراه ملوان بین ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار شغل در استان بوشهر تثبیت می‌شود و رونق اقتصادی استان بوشهر را در پی دارد.
سالاری افزود: علاوه براین با اجرای این مصوبه ترخیص کالای همراه ملوان از بی نظمی خارج می‌شود و ورود کالاها تحت نظارت و کنترل دقیق بهداشتی و قرنطینه‌ای انجام و ترخیص نیز نظام مند می‌شود.
وی بابیان اینکه براساس این مصوبه هر ملوان در هر سفر از مجموع ۶ سفری که در سال می تواند انجام دهد تا ۱۰۰ میلیون ریال اجازه واردات کالا تحت ضوابط خاص دارد گفت: کالاهای وارداتی با صدور پروانه گمرکی در قالب ته لنجی ترخیص و این نوع مبادلات مرزی سبب حل مشکل گردش کالا در استان بوشهر و رونق اقتصادی و معیشت مردم می‌شود.
استاندار بوشهر اضافه کرد: عوارض گمرکی مازاد بر میزان معافیت کالاهای ته لنجی در نوسازی ناوگان سنتی و تبدیل آن به شناورهای فلزی و اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی در حوزه ملوانی نقش دارد که می‌تواند طرح‌های فرآوری محصولات و بسته بندی اجرا کرد.
سالاری با بیان اینکه اجرای طرح ساماندهی ته لنجی در استان بوشهر هم نفع استانی و هم سود ملی دارد افزود: در اجرای آیین نامه ساماندهی کالای ملوانی استان بوشهر فعالیت‌های غیرقانونی خودروهای شوتی حامل کالای قاچاق که وضعیت نامطلوبی در جاده‌ها ایجاد کرده‌اند، ممنوع می‌شود.
وی گفت: براساس آئین نامه یادشده جابه جایی و چرخش کالای ته لنجی در استان بوشهر مانعی ندارد.
استاندار بوشهر یادآور شد: آیین‌نامه ساماندهی کالای همراه ملوان ضمن آرامش روحی و روانی میان مردم ساحل نشین، سبب حل مشکلات بازار و اقتصاد استان بوشهر و بهبود وضعیت معیشتی و اشتغال می‌شود.
استان بوشهر بعنوان استانی مرزی که بیشترین مرز آبی را با خلیج فارس دارد تجارت دریایی آن از سابقه ای به درازی تاریخ این استان دارد و همواره شغل ساکنان آن با دریا و دریانوردی بویژه در حوزه تجارت ملوانی عجین بوده و یک پیوند ناگسستنی بین مرزنشینان استان بوشهر و تجارت دریایی وجود دارد.
موضوع کالای همراه ملوان یا ته لنجی از دهه های گذشته تاکنون در استان بوشهر وجود داشته است، طوریکه برای کمک به اقتصاد و زندگی ملوانان و ساحل نشینان دولت بصورت عرفی واردات میزانی کالا در قالب ته لنجی را بدون پرداخت عوارض گمرکی در هر سفر برای ملوانان مجاز کرده بود.
اما در دهه های اخیر برخی سودجویان با سوء استفاده از این فرصت اقدام به واردات کالای قاچاق و حتی ممنوعه در قالب ته لنجی می کردند، درحالیکه هیچ سودی هم برای ملوانان و ساحل نشینان بجز زحمت و اتهام قاچاقچی بودن و غیره نداشت.
میزان ته لنجی در دوران مسئولیت های افراد مختلف در مدیریت ارشد استان بوشهر، گمرکها، نیروهای انتظامی، امنیتی، اصناف و برخی دیگر از صاحب نفوذان و غیره در این استان با توجه به توافق هایی که بین آنها می شد، متفاوت بود، گاهی به ظرفیت چند وانت نیسان به عنوان ته لنجی در هر سفر برای هر لنج با معافیت عوارض داده می شد و گاه هم این میزان تا حد چند کیسه بزرگ نایلونی ( شلیف) کاهش می یافت.
گاهی نیز ماموران در قالب اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا اقدام به برخورد با جا به جا کنندگان کالاهای وارداتی می کردند که صاحبان کالاها مدعی بودند این کالاها ته لنجی و قانونی است اما نیروی انتظامی معتقد بود که طبق قانون آنها قاچاق است و این وضعیت باعث بروز تنش، درگیری، تعقیب و گریز، و گاه تیراندازی ماموران برای توقف خودروهای حامل قاچاق می شد.
همچنین این خودروهای شوتی برای فرار از دست ماموران با سرعت زیاد در جاده ها تردد می کنند که باعث تصادف و تلفات جانی و خسارات مالی می شوند.
در ۲ سال اخیر مسئولان استان بوشهر تصمیم به ساماندهی و تصویب طرحی برای قانون مند کردن کالای همراه ملوان گرفتند و در این زمینه با نظرخواهی از فعالان و دست اندرکاران این بخش پیگیری های زیادی را از طریق مسئولان کشوری و دولت انجام دادند تا اینکه در این زمینه طرحی تهیه و پس از بازبینی های متعدد در قالب مصوبه در مرداد ماه جاری در هیات دولت به تصویب رسید و بزودی اجرایی خواهد شد.
استان بوشهر دارای ۱۱ بندر تجای است.

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=1501

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.